Własna działalność gospodarcza to wyjątkowa ścieżka kariery, na którą decyduje się coraz więcej osób. Jak założyć własną firmę? Czy w procesie rejestracji czeka nas wiele formalności? Rozwiewamy wątpliwości!
Jak – bez większych komplikacji – założyć firmę? W Internecie natrafić można na wiele przewodników opisujących rejestrację, rzadko jednak początkującym przedsiębiorcom zdarza się przebrnąć przez ten proces bez żadnych perturbacji. Prosty wniosek rejestracyjny wraz z możliwością złożenia go online zachęcają do działania. Temu, jako zdalne Biuro Rachunkowe, w pełni kibicujemy.
Należy jednak zachować odpowiednią, biznesową ostrożność. Najlepszym początkiem jest analiza biznesowa! Jaki będzie charakter i zakres działalności? Czy mamy już gotowy plan działalności? Jaki sposób rozliczania z Urzędem Skarbowym i ZUSem wybrać? Jaką wybrać nazwę? Jaki będzie adres naszej działalności? Odpowiedzi na te pytania należy określić przed podjęciem formalnych działań w CEIDG.
Poza zakończeniu analizy, mając profil zaufany, możemy przejść do złożenia wniosku rejestracyjnego. Jak założyć firmę przez Internet? Gdzie zarejestrować działalność gospodarczą? Proces ten rozpoczynamy od założenia konta na stronie CEIDG. Po uzupełnieniu danych osobowych i teleadresowych autoryzujemy konto profilem zaufanym. Następnie wystarczy aktywować link otrzymany na mail podany przy rejestracji i zalogować się na stronę CEIDG. Teraz możemy rozpocząć pracę nad wnioskiem rejestracyjnym.
Co zyskujesz dzięki złożeniu wniosku o wpis do CEIDG?
Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej to podstawowa forma prowadzenia biznesu dla osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności rolniczej. Zalety tej formy są następujące:
- Możesz zarejestrować działalność gospodarczą wraz z dniem jej rozpoczęcia. Możesz także określić dzień rozpoczęcia działalności już po dacie jej zarejestrowania – zgodnie z Twoim planem;
- Wpis do CEIDG oznacza automatyczne zgłoszenie do GUS i wpis z nadaniem numeru REGON;
- Zostanie automatycznie zgłoszony jako płatnik składek ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w ZUS;
- Spełniasz od razu ustawowy wymóg informacyjny o wyborze Urzędu Skarbowego do rozliczeń wraz z wyborem formy opodatkowania podatkiem dochodowym;
- Realizujesz ustawowy wymóg złożenia oświadczenia o braku orzeczonych zakazów wykonywania działalności gospodarczej i posiadania udokumentowanego pozwolenia na użytkowanie wskazanych adresów (np. aktu własności, umowy najmu, umowy użyczenia ect.);
- Otrzymasz numer NIP lub potwierdzenie uprzednio nadanego numeru.
Wszystkie powyższe czynności dokonasz wraz ze złożeniem wniosku. Dodatkowo do wniosku można załączyć:
- deklarację VAT-R (obowiązkowo dla czynnych podatników VAT),
- deklarację rejestrującą ubezpieczonego ZUS ZUA lub ZUS ZZA (obowiązkowo dla wszystkich przedsiębiorców).
Warto to zrobić z uwagi na krótki termin do zgłoszenia, tj. 7 dni od dnia rejestracji w CEIDG.