Jak założyć własną firmę przez Internet? To prosty proces, który omawiamy w naszym praktycznym przewodniku. Dziś: wniosek o wpis do CEIDG, który uzupełnimy online.
By złożyć wniosek i autoryzować wniosek CEIDG-1, musisz mieć profil zaufany lub zakupić podpis kwalifikowany (wydatek rzędu 600 PLN). Obydwa rozwiązania są cyfrowym podpisem, tak sam skutecznym, jak ten odręczny.
Pierwszym krokiem, jaki musimy zrobić, to określenie rodzaju wniosku. Dostępne opcje to: wniosek o wpis, zmianę wpisu, zawieszenie, wznowienie działalności gospodarczej lub wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru. Wybieramy wniosek o wpis. Następnie uzupełniamy dane osobowe: płeć, dowód osobisty, PESEL, NIP i REGON (jeśli posiadamy, ale w większości przypadków, gdy nigdy nie zostały nam nadane, zaznaczymy opcję „Nie posiadam”), nazwisko, imiona własne i rodziców, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo.
Później należy zaznaczyć opcję „tak, składam oświadczenie” dotyczące braku zakazu wykonywania działalności i posiadania tytułu prawnego do nieruchomości. Kolejne punkty pomijamy, bo dotyczą jedynie cudzoziemców.
Następnie istotna informacja, czyli adres zamieszkania. Uwaga! Jeśli masz dylemat, który Urząd Skarbowy jest właściwy dla Twojej działalności gospodarczej, to właśnie z tym adresem wiąże się określenie US do rozliczeń dla podatku dochodowego i VAT. Sekcję danych osobowych zamyka punkt dotyczący adresu elektronicznego i – co ważne! – nie jest to adres email, a ten z systemu ePUAP. Można tego punktu nie uzupełniać.