Współpraca B2B. Zasady, dobre praktyki i wskazówki z księgowego punktu widzenia

współpraca b2b

Na czym polega umowa B2B? Jakie są zalety i wady umowy tego typu? Jakie kwestie należy przemyśleć, by świadomie rozpocząć taki rodzaj współpracy biznesowej? Omawiamy wszystkie najważniejsze kwestie, o których należy pamiętać.

Kontrakt B2B, czyli ,,business to business”, jest co raz popularniejszą alternatywą dla klasycznych umów o pracę. To umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy przedsiębiorstwami, potocznie nazywa się ją samozatrudnieniem. Może przynosić obu stronom wiele korzyści. To rozwiązanie oferujecie elastyczność, większe możliwości zarobkowe oraz niezależność – ale nakłada także określone obowiązki i niesie ze sobą konkretne ryzyko. Ważnym aspektem takiej umowy jest formalna równość porozumiewających się partnerów, niezależnie od wielkości czy formy prawnej przedsiębiorstwa. Stronami umowy mogą być osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, osobowe czy cywilne. Przepisy regulujące ten typ umowy znajdują się w Kodeksie cywilnym.

Przedmiotem umowy B2B jest najczęściej świadczenie określonego rodzaju usług na rzecz drugiej strony, za które pierwsza strona otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Co istotne, przedmiot kontraktu powinien być precyzyjnie i jasno określony, aby w przyszłości uniknąć nieporozumień i konfliktów. To ważne: przedmiot umowy powinien być określony w sposób jasny, nie pozostawiając wątpliwości. Jako doświadczone biuro rachunkowe wspieramy naszych klientów w prowadzeniu działalności B2B, aby mogli uniknąć błędów i ze spokojem prowadzić swój biznes.

Umowa o pracę a kontrakt B2B

Główną różnicą pomiędzy umową o pracę a samozatrudnieniem jest fakt, że pracodawca wchodzi w rolę zleceniodawcy. Umowa o pracę zakłada służbowe podporządkowanie pracodawcy i reguluje ją Kodeks Pracy, natomiast umowa B2B wskazuje na współpracę pomiędzy równymi sobie podmiotami, prowadzącymi działalność gospodarczą. To więc umowa między dwoma firmami. Kontrakt B2B w zakresie świadczenia usług polega na swobodnym – w granicach prawa – określeniu wzajemnych zobowiązań. W przeciwieństwie do umowy o pracę, umowa B2B nie gwarantuje przywilejów pracowniczych, takich jak urlop wypoczynkowy czy okolicznościowy. Choroba i zwolnienie lekarskie nie zawieszają obowiązków umownych.

Z drugiej strony, w wielu branżach w trakcie negocjacji takiej umowy strony określają także możliwości skorzystania z urlopu (odpłatnego lub bezpłatnego „zawieszenia” świadczenia usług), a także kwestie ewentualnej choroby przedsiębiorcy, który samodzielnie realizuje negocjowaną umowę.

Co do zasady, najlepszą postacią współpracy B2B jest zawarcie umowy, porozumienia o współpracy, określającej obowiązki stron: zakres działań zleceniobiorcy i zobowiązania zleceniodawcy – w zakresie przekazania informacji, uprawnień itd., aż po termin realizacji faktur wystawianych przez stronę świadczącą usługi. W wielu przypadkach taka umowa zawierać będzie także postanowienia dot. realizacji usług zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i o zachowaniu poufności w zakresie organizacji, polityki sprzedażowej (itd.) przedsiębiorstwa zlecającego usługi. To standardowe zapisy, zabezpieczające przed nieuczciwym wykorzystaniem informacji zdobytych w trakcie trwania współpracy. Istotnym aspektem umowy jest też określenie sposobu i okresu jej wypowiedzenia.

W zakresie wynagrodzenia umowa B2B może opłacać się bardziej niż umowa o pracę, ale zależy to od kilku czynników. Prowadząc własną działalność samodzielnie opłacasz składki ZUS i podatki, do tego dochodzi kwestia obsługi księgowej, a często także wydatków na działalność – sam ponosisz koszty swojego biznesu. Każda osoba rozpoczynająca własną działalność powinna dobrze przeanalizować jej zakres, cennik świadczonych usług, zakładany poziom wpływów i kosztów działalności. Wybór umowy B2B powinien być świadomy i dopasowany do indywidualnej sytuacji – zarówno finansowej, jak i życiowej.

Zalety umowy B2B

Największą zaletą umowy B2B dla pracodawcy jest obniżka kosztów związanych z zatrudnieniem. Pracodawca nie musi wówczas opłacać składek społecznych, zdrowotnych czy wynagrodzenia chorobowego. Dodatkowo, nie jest zobowiązany do zapewnienia pracownikowi miejsca oraz narządzi do pracy. Nie jest konieczne wówczas prowadzenie czasochłonnych akt osobowych i innej dokumentacji pracowniczej.

Z kolei korzyściami z zawarcia umowy B2B dla wykonawcy są:

  • elastyczny czas pracy,
  • możliwość wykonywania pracy z dowolnego miejsca (jeśli umowa B2B nie stanowi inaczej),
  • wyższe wynagrodzenie (w tym także dzięki korzystaniu z ulg dla nowych przedsiębiorców),
  • swobodne ustalanie warunków współpracy,
  • dowolny wybór formy opodatkowania,
  • możliwość współpracy z wieloma przedsiębiorcami,
  • możliwość odliczania kosztów działalności gospodarczej.

Współpraca B2B to nie tylko elastyczność i potencjalnie wyższe zarobki, ale również realna szansa na budowanie własnej, niezależnej ścieżki zawodowej. Dla wielu osób taka forma współpracy to doskonała okazja do zdobycia nowych klientów, pracy przy różnorodnych projektach oraz rozwijania się w swoim tempie, bez ograniczeń typowych dla etatu.

Wady współpracy B2B

Pomimo zalet umowa B2B wiąże się również z wadami – zarówno po stronie zleceniodawcy, jak i wykonawcy. Osoba wykonywająca pracę w ramach umowy B2B może nie być tak lojalna, jak pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Pracodawca musi liczyć się z brakiem stabilności współpracy oraz mniejszą dostępnością wykonawcy, który może świadczyć usługi również dla innych firm. W przypadku dynamicznych branż bądź pracy wymagającej natychmiastowej dyspozycyjności, może to stanowić ważną kwestię do rozważenia.

Dla wykonawcy wadami umowy B2B są:

  • brak przywilejów i benefitów pracowniczych,
  • prowadzenie księgowości, odprowadzanie składek i podatków,
  • większa odpowiedzialność,
  • brak stabilności,
  • brak naliczania stażu pracy i stażu urlopowego (trwają prace legislacyjne nad wliczeniem w staż czasu prowadzenia własnej działalności i zaangażowania na umowę-zlecenie).

Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga samodzielnego zabezpieczenia finansowego na wypadek choroby, wypadku czy przerw w świadczeniu usług. Praca w systemie B2B wymaga dużej samodyscypliny, umiejętności organizacyjnych oraz stałej aktywności na rynku. Dla niektórych może to stanowić duże wyzwanie, szczególnie w początkowej fazie prowadzenia działalności, kiedy trzeba zbudować stabilne portfolio klientów oraz zadbać o płynność finansową. Rozpoczęcie własnej decyzji powinno być zawsze świadomą, przemyślaną decyzją. Współpraca z profesjonalnym biurem rachunkowym może zredukować ryzyko nieprawidłowości podatkowych i księgowych. To rozwiązanie gwarantujące przedsiębiorcy spokój.

Jak założyć działalność gospodarczą przechodząc na kontrakt B2B?

Decydując się na współpracę w ramach umowy B2B konieczne będzie założenie własnej działalności gospodarczej. Pamiętaj, że w przypadku rozpoczęcia współpracy B2B na rzecz byłego pracodawcy nie można skorzystać z ulg przysługujących nowym przedsiębiorcom.

Działalność zarejestrujesz poprzez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Uzupełniając wniosek nalezy dokonać wyboru formy opodatkowania. Przedsiębiorcy mają do wyboru:

  • zasady ogólne,
  • podatek liniowy oraz
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jeśli nie masz pewności, jaka forma opodatkowania będzie dla Ciebie najlepsza, skorzystaj z pomocy doświadczonego księgowego. Dbamy o interesy naszych Klientów także w tym aspekcie.

Po dokonaniu rejestracji działalności gospodarczej nowy przedsiębiorca powinien również zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jako płatnik składek. W tym celu najlepiej skontaktować się z biurem rachunkowym, które dokona odpowiednich zgłoszeń i wskaże z jakich ulg można ewentualnie skorzystać. Biuro rachunkowe zajmie się pozostałymi kwestiami związanymi z prowadzeniem księgowości jednoosobowej działalności gospodarczej.

Umowa B2B przynosi wiele korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i wykonawcy usług. Jednakże przed jej podpisaniem należy przeanalizować wszystkie jej elementy, zalety i wady konkretnej współpracy. Jako zdalne biuro rachunkowe pomagamy naszym Klientom w niuansach współpracy B2B. Zainteresowany? Zadzwoń do nas!

Related Posts

Zawieszenie działalności gospodarczej 

Jak zawiesić działalność gospodarczą? Kiedy będzie to niemożliwe? Odpowiadamy na te i inne praktyczne pytania dotyczące obowiązujących w Polsce norm. W prowadzeniu własnego biznesu czasami zdarza się, że rozważane jest zawieszenie działalności gospodarczej – zamiast jej zamknięcia. Zawieszenie działalności jest...

Zasiłek chorobowy a działalność gospodarcza

Wyjaśniamy kwestię zasiłku chorobowego przedsiębiorcy. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, opłacające dobrowolną składkę chorobową, mogą liczyć na zasiłek chorobowy w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Zasiłek chorobowy przysługuje osobie prowadzącej działalność gospodarczą oraz osobie współpracującej przy jej prowadzeniu, która jest...
COVID i pomoc dla samozatrudnionych

Tarcza Antykryzysowa i jednoosobowa działalność gospodarcza

COVID-19 i Tarcza Antykryzysowa a podatki i księgowość – podsumowanie wszystkich najważniejszych form pomocy dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury! Poprzednio przybliżyliśmy najpopularniejsze wśród przedsiębiorców rozwiązania wybierane z Tarczy Antykryzysowej, takie jak: zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące...

Jak założyć profil zaufany?

Codziennie w naszym kraju powstaje niemal tysiąc nowych działalności gospodarczych, a co czwarty Polak zatrudniony na podstawie umowy o pracę nosi się z zamiarem przejścia „na swoje”. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, prezentujemy poradnik opisujący proces rejestracji działalności w Centralnej Ewidencji i...