Czym są środki trwałe i jak należy je ewidencjonować?

system e-faktur

Środki trwałe to pojęcie ściśle związane z działalnością gospodarczą, a jednak, odpowiednia ich kwalifikacja często nastręcza trudności – i to nie tylko początkującym przedsiębiorcom. Odpowiadamy na często pojawiające się wątpliwości.

Kwestie dotyczące środków trwałych regulują normy prawne ustawy o rachunkowości, o podatku dochodowym od osób prawnych, a także o podatku dochodowym od osób fizycznych. W większości przypadków firmy wykorzystują przynajmniej jeden przedmiot, który stanowi środek trwały w przedsiębiorstwie. Rzadko występują sytuacje, w których przedsiębiorcy nie posiadają żadnych środków trwałych. Niestety, kwalifikacja do ewidencji środków trwałych to niełatwe zadanie, w tym i dla osób prowadzących firmę od wielu lat.

Co to są środki trwałe?

Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe to składniki majątku, które:

  • są kompletne i możliwe do użytkowania
  • są wykorzystywane w działalności gospodarczej
  • stanowią własność lub współwłasność podatnika
  • ich wartość początkowa jest wyższa niż 10 000 zł
  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie
  • czas ich użytkowania jest dłuższy niż 1 rok

Co można zaliczyć do środków trwałych?

Pomimo znajomości definicji środka trwałego wielu przedsiębiorców ma wątpliwości co jest składnikiem majątku trwałego. Dlatego poniżej przedstawiamy listę najczęstszych przedmiotów, które po spełnieniu wcześniej wspomnianych ustawowych kryteriów, uznajemy za trwałe składniki majątku:

  • zestawy komputerowe
  • samochody
  • dzieła sztuki
  • maszyny
  • inwentarz żywy
  • nieruchomości

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego?

Przed wprowadzaniem środków trwałych do majątku przedsiębiorstwa należy ustalić ich wartość początkową. Wartość początkowa środka trwałego zależy od sposobu jego nabycia. Zgodnie z ustawą o PIT za wartość początkową środków trwałych uznaje się:

  • cenę ich nabycia (w przypadku odpłatnego nabycia);
  • cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu (w sytuacji częściowego odpłatnego nabycia);
  • wartość rynkową z dnia nabycia (w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób);
  • cenę wytworzenia (w razie wytworzenia we własnym zakresie).

Warto pamiętać, że czynni podatnicy VAT powinni za wartość początkową środka trwałego przyjmować wartości netto. Natomiast jeśli chodzi o nievatowców, czyli biernych podatników VAT, to wartość początkową stanowi pełna kwota zakupu (wartość brutto).

Kto jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które mają założoną działalność gospodarczą i są zobowiązane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów – muszą prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Taki obowiązek mają także osoby rozliczające się ryczałtem.

Prowadzenie ewidencji środków jest konieczne do zaliczania amortyzacji jako kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy dokonać wpisu w ewidencji środków trwałych?

Środki trwałe wpisuje się do ewidencji w tym samym miesiącu, w którym zostały przekazane do użytkowania. Warto zaznaczyć, że data nabycia nie musi być równoznaczna z datą przyjęcia do używania środka trwałego. Dniem nabycia jest zazwyczaj data, która jest na fakturze, rachunku albo umowie. W przypadku błędu – możliwe jest dokonanie korekty we wpisie w ewidencji środków trwałych.

Related Posts

koszt dojazdu przedsiębiorcy

Koszty dojazdu przedsiębiorcy do firmy. Czy to koszty uzyskania przychodu?

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą w miejscu oddalonym od swojego miejsca zamieszkania. Regularne dojazdy generują stałe wydatki – na paliwo, bilety czy opłaty parkingowe. Pojawia się podstawowe pytanie: czy koszty dojazdu przedsiębiorcy do firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?...

Co powinna zawierać faktura?

Faktura jest podstawowym dokumentem stosowanym na co dzień w obrocie gospodarczym. Spotykamy się z nią zarówno w relacjach B2B (firma–firma), jak i w niektórych przypadkach w relacjach z osobami fizycznymi. Każdy początkujący przedsiębiorca szybko napotyka na kwestie związane z fakturowaniem...
samochod sluzbowy

Samochód jako środek trwały

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje samochód w codziennej działalności swojej firmy – podczas dojazdów do klientów, przewozu towarów czy realizacji usług. W takich przypadkach warto rozważyć wprowadzenie pojazdu jako środka trwałego w przedsiębiorstwie. Wyjaśniamy, kiedy jest to możliwe, jakie warunki należy spełnić...

Wszystko co musisz wiedzieć o przygotowywaniu deklaracji do ZUS!

Składanie deklaracji ZUS to jeden z najważniejszych obowiązków każdego przedsiębiorcy. Dotyczy to zarówno osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, spółek, jak i firm zatrudniających pracowników. Objaśniamy, kiedy składać deklaracje i z jakich formularzy korzystać. Regularne przygotowywanie i wysyłanie dokumentów gwarantuje prawidłowe...

Koszty uzyskania przychodu – marketing i promocja

Reklama jest dźwignią handlu, o czym doskonale wiedzą rynkowi liderzy. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z wagi, jaką posiada jego marka i jej rozpoznawalność. Marketing i promocja to konieczny obszar działań dla wszystkich firm, a to oznacza koszty do zaksięgowania....

Księgowość dla fizjoterapeuty? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Czy fizjoterapeuta może prowadzić działalność nierejestrowaną? Z jakich form opodatkowania może skorzystać? Czy świadcząc usługi fizjoterapii dla osób fizycznych należy posiadać kasę fiskalną? Odpowiadamy na te i wiele innych wątpliwości. Fizjoterapeuta w swojej pracy zajmuje się diagnozowaniem, leczeniem oraz rehabilitacją...