Czym jest dowód księgowy?

dowód księgowy

Wyjaśniamy, czym jest dowód księgowy, jakie są jego konieczne elementy – i do czego służy. A także: jak skorygować błąd dostrzeżony w takim dokumencie.

Dowód księgowy jest dokumentem stanowiącym podstawę księgowania operacji gospodarczych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, dowody księgowe muszą spełniać określone wymagania formalne i zawierać niezbędną treść. Istnieje kilka rodzajów dowodów księgowych:

  • dowody zewnętrzne obce,
  • dowody zewnętrzne własne,
  • oraz dowody wewnętrzne.

Dowody zewnętrzne obce to dokumenty otrzymane od kontrahentów, takie jak faktury zakupu, noty księgowe czy potwierdzenia salda. Z kolei dowody zewnętrzne własne to dokumenty przekazywane kontrahentom, na przykład faktury sprzedaży. Dowody wewnętrzne dotyczą operacji wewnątrz jednostki, takie jak lista płac czy dokumenty potwierdzające ruchy na magazynach.

Cechy dowodów księgowych

Dowód księgowy musi spełniać określone cechy, zarówno pod względem treści, jak i formy. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, dowód księgowy powinien zawierać informacje takie jak:

  • rodzaj dowodu,
  • numer identyfikacyjny,
  • dane stron dokonujących operacji gospodarczej,
  • opis operacji,
  • wartość operacji,
  • data dokonania operacji,
  • podpis wystawcy dowodu oraz osoby odpowiedzialnej za ujęcie dowodu w księgach rachunkowych.

Korekta błędów

Dowód księgowy powinien być sporządzony w sposób czytelny i trwały, a wszelkie błędy powinny być poprawiane zgodnie z zasadami. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach wymazów i przeróbek.

W przypadku błędów w dowodach zewnętrznych obcych i własnych, można je korygować poprzez wysłanie kontrahentowi odpowiednich dokumentów zawierających sprostowanie. Natomiast błędy w dowodach wewnętrznych można poprawić poprzez skreślenie błędnej treści lub kwoty, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej.

Ważne jest, aby nie dokonywać poprawek pojedynczych liter lub cyfr.

Zastosowanie dowodów księgowych

Dowody księgowe mają wiele zastosowań w księgowości. Są one dokumentami potwierdzającymi dokonanie operacji gospodarczych i stanowią podstawę do ujęcia tych operacji w odpowiednich ewidencjach.

Na podstawie dowodów księgowych można ująć zdarzenia gospodarcze w ewidencji środków trwałych, ewidencji zakupów, ewidencji sprzedaży, listach płac czy ewidencji VAT. Dowód księgowy umożliwia również kontrolę dokonanych operacji i zawiera wiele źródłowych informacji analitycznych.

Related Posts

poradnik jak zalozyc spolke komandytowa

Wyjaśniamy, czym jest spółka komandytowa i jak ją założyć

Jakie są wymagania do założenia spółki komandytowej? Dla kogo jest to właściwy wybór? Jakie są zalety i wady tej formy prowadzenia działalności gospodarczej? Jak przebiega rejestracja spółki? Szeroko objaśniamy te kwestie, udzielając odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Spółka...

Objaśniamy podatek VAT

Czym jest podatek VAT? Co podlega opodatkowaniu? Jak prawidłowo określić stawkę VAT dla sprzedawanych towarów bądź świadczonych usług? Odpowiadamy na te i wiele innych, częstych pytań! Podatek VAT został wprowadzony w Polsce ustawą z dnia 8 stycznia 1993 roku o...

Jak sprawnie współpracować z biurem księgowym?

Dlaczego warto współpracować z biurem księgowym? O jakich terminach pamiętać powinien przedsiębiorca? Jak ważna jest komunikacja? Jakie korzyści płyną dla przedsiębiorcy dzięki sprawnej współpracy z biurem? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Wiele osób prowadzących własny biznes zwraca...
koszty jdg

Koszty w jednoosobowej działalności gospodarczej. Co trzeba wiedzieć?

Czym są koszty uzyskania przychodu? Czy istnieją koszty, które nie mogą być rozliczone w jednoosobowej działalności gospodarczej? Jakie są zasady kwalifikowania kosztów do rozliczenia w firmie? Jednoosobowa działalność gospodarcza jest popularną formą prowadzenia biznesu, zwłaszcza dla przedsiębiorców indywidualnych. Jednakże, zanim...
e-doręczenia

e-Doręczenia dla przedsiębiorców

Kiedy e-Doręczenia staną się dla przedsiębiorców obowiązkowe? Jak uniknąć kłopotów związanych z dostarczaniem dokumentów? Jakie są korzyści korzystania z elektronicznych doręczeń? Sprawdź, jak ta usługa ułatwi Ci prowadzenie biznesu! Doręczenia elektroniczne stają się nieodłącznym elementem sprawnej komunikacji. Dla przedsiębiorców to...

Zajęcia komornicze 

W dzisiejszym artykule o zajęciach komorniczych, czyli o procesie prawnym, w ramach którego komornik sądowy dokonuje potrąceń lub zajęć na majątku dłużnika w celu zaspokojenia wierzyciela. Objaśniamy podstawy działalności komorników, kwotę wolną od potencjalnych zajęć i specyfikę jednoosobowej działalności gospodarczej....