Współpraca B2B. Zasady, dobre praktyki i wskazówki z księgowego punktu widzenia

współpraca b2b

Czym jest i na czym polega umowa B2B? Jakie są zalety i wady umowy tego typu? Przekonaj się, o czym należy pamiętać decydując się na taką formę współpracy!

Kontrakt B2B jest co raz popularniejszą alternatywą dla klasycznych umów o pracę. To umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy przedsiębiorstwami, potocznie nazywa się ją samozatrudnieniem i przynosi wiele korzyści dla obu stron. Ważnym aspektem takiej umowy jest równość porozumiewających się partnerów, niezależnie od wielkości czy formy prawnej przedsiębiorstwa. Stronami umowy mogą być osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością, osobowe czy cywilne. Przepisy regulujące ten typ umowy znajdują się w Kodeksie cywilnym.

Przedmiotem umowy B2B jest świadczenie określonego rodzaju usług na rzecz drugiej strony, za które pierwsza strona otrzymuje stosowne wynagrodzenie. Co istotne, przedmiot kontraktu powinien być precyzyjnie i jasno określony, aby uniknąć nieporozumień oraz konfliktów w przyszłości.

Umowa o pracę a kontrakt B2B

Główną różnicą pomiędzy umową o pracę a samozatrudnieniem jest fakt, że pracodawca wchodzi w rolę zleceniodawcy. Umowa o pracę zakłada służbowe podporządkowanie pracodawcy i reguluje ją Kodeks Pracy, natomiast umowa B2B wskazuje na współpracę pomiędzy równymi sobie podmiotami. Warto pamiętać, że przy kontrakcie B2B samozatrudniony traci wiele przywilejów pracowniczych, np. urlop wypoczynkowy, okolicznościowy, na żądanie czy inne benefity przewidziane przez pracodawcę.

Dodatkowo, musi prowadzić własną działalność gospodarczą, co wiąże się z opłacaniem składek ZUS, podatkami, prowadzeniem księgowości i zarządzaniem własną firmą. W tym kontekście, każda osoba rozpoczynająca własną działalność powinna dobrze przeanalizować jej zakres i cennik świadczonych usług.

Korzyści płynące z umowy B2B

Największą zaletą umowy B2B dla pracodawcy jest obniżka kosztów związanych z zatrudnieniem. Pracodawca nie musi wówczas opłacać składek społecznych, zdrowotnych czy wynagrodzenia chorobowego. Dodatkowo, nie jest zobowiązany do zapewnienia pracownikowi miejsca oraz narządzi do pracy.

Z kolei korzyściami z zawarcia umowy B2B dla wykonawcy są:

  • elastyczny czas pracy;
  • możliwość wykonywania pracy z dowolnego miejsca;
  • wyższe wynagrodzenie;
  • swobodne ustalanie warunków współpracy;
  • dowolny wybór formy opodatkowania;
  • możliwość współpracy z wieloma przedsiębiorcami;
  • możliwość odliczania kosztów działalności gospodarczej.

Wady umowy B2B

Pomimo wielu zalet, kontrakt B2B wiąże się również z pewnymi wadami – zarówno po stronie zleceniodawcy, jak i wykonawcy. Osoba wykonywująca pracę w ramach umowy B2B może nie być tak lojalna, jak pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Pracodawca musi liczyć się z brakiem stabilności współpracy oraz mniejszą dostępnością wykonawcy, który może świadczyć usługi również dla innych firm.

Dla wykonawcy wadami umowy B2B są:

  • brak przywilejów i benefitów pracowniczych;
  • prowadzenie księgowości, odprowadzanie składek i podatków;
  • większa odpowiedzialność;
  • brak stabilności;
  • brak naliczania stażu pracy i stażu urlopowego.

Nie ulega wątpliwości, że umowa B2B przynosi wiele korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i wykonawcy usług. Jednakże przed jej podpisaniem należy przeanalizować wszystkie jej elementy oraz wady, które mogą z niej wynikać.

Jako zdalne biuro rachunkowe pomagamy naszym Klientom w niuansach współpracy B2B. Zainteresowany? Zadzwoń do nas!

Related Posts

Zawieszenie działalności gospodarczej 

Jak zawiesić działalność gospodarczą? Kiedy będzie to niemożliwe? Odpowiadamy na te i inne praktyczne pytania dotyczące obowiązujących w Polsce norm. W prowadzeniu własnego biznesu czasami zdarza się, że rozważane jest zawieszenie działalności gospodarczej – zamiast jej zamknięcia. Zawieszenie działalności jest...

Zasiłek chorobowy a działalność gospodarcza

Wyjaśniamy kwestię zasiłku chorobowego przedsiębiorcy. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, opłacające dobrowolną składkę chorobową, mogą liczyć na zasiłek chorobowy w trakcie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Zasiłek chorobowy przysługuje osobie prowadzącej działalność gospodarczą oraz osobie współpracującej przy jej prowadzeniu, która jest...