Wyjaśniamy obowiązek stosowania od 1 lipca 2022 r. kas fiskalnych w myjniach samochodowych, w tym samoobsługowych. Podatnicy będą mogli stosować specjalny rodzaj kas bezobsługowych, niezawierających drukarek fiskalnych. Do tych zmian zostaną dostosowane zasady wystawiania dokumentów fiskalnych (paragonów, raportów, itp.), gdy podatnik będzie korzystał z nowego rodzaju kas.
Do grona podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych od 1 lipca 2022 dołączyły podmioty świadczące usługi z zakresu mycia lub/oraz czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0). Jako że obowiązek ten dotyczy również urządzeń samoobsługowych, wprowadzono dodatkową możliwość wyboru automatycznych kas niezawierających drukarki. To z kolei wiąże się z koniecznością uregulowania zasad wystawiania dokumentów fiskalnych do wszystkich kas bezobsługowych umieszczonych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów.
Wystawianie dokumentów fiskalnych przy użyciu kas bezobsługowych
Wystawianie dokumentów fiskalnych przy użyciu kas bezobsługowych różnić się będzie od sposobu prowadzenia ewidencji przy obsługiwanych kasach fiskalnych. W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych niezawierających drukarki kasy podatnik nie będzie:
- zapewniał połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk, zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas oraz
- wystawiał wskazanych w przepisie dokumentów tj.: paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych i faktur anulowanych w postaci papierowej, ale zapewni nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez pokazanie tych danych na wyświetlaczu w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.
Wykorzystanie w działalności tego typu kas zwalnia również z obowiązku generowania wszelkich raportów (m.in. raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, łącznych raportów fiskalnych okresowych, raportów fiskalnych zdarzeń) w postaci papierowej, ale należy przesyłać je do ogólnodostępnych, komputerowych systemów i dokonywać ich zapisu lub wydruku w tych systemach.
Co istotne w sytuacji, gdy podatnik dotychczas prowadził ewidencje sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych zawierających drukarki, nadal będzie mógł nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas. Pozostałe dokumenty fiskalne będzie wystawiać na ogólnych zasadach.
Dokumentowanie zwrotu towarów zakupionych w ramach nabycia sprawdzającego
Istotną zmianą, która została wprowadzana przy okazji rozszerzenia obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych online, jest uregulowanie zasad postępowania, gdy podatnik przyjmuje zwrot towaru nabytego w ramach nabycia sprawdzającego przez urzędnika skarbówki. Zamiast protokołu przyjęcia towarów podpisanego przez sprzedawcę i kupującego, podatnik aby dokonać korekty, będzie musiał posiadać notatkę lub protokół z nabycia sprawdzającego.