Ułatwienia w zasadach ewidencjonowania na kasach bezobsługowych

Wyjaśniamy obowiązek stosowania od 1 lipca 2022 r. kas fiskalnych w myjniach samochodowych, w tym samoobsługowych. Podatnicy będą mogli stosować specjalny rodzaj kas bezobsługowych, niezawierających drukarek fiskalnych. Do tych zmian zostaną dostosowane zasady wystawiania dokumentów fiskalnych (paragonów, raportów, itp.), gdy podatnik będzie korzystał z nowego rodzaju kas.

Do grona podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych od 1 lipca 2022 dołączyły podmioty świadczące usługi z zakresu mycia lub/oraz czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0). Jako  że obowiązek ten dotyczy również urządzeń samoobsługowych, wprowadzono dodatkową możliwość wyboru automatycznych kas niezawierających drukarki. To z kolei wiąże się z koniecznością uregulowania zasad wystawiania dokumentów fiskalnych do wszystkich kas bezobsługowych umieszczonych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów.

Wystawianie dokumentów fiskalnych przy użyciu kas bezobsługowych

Wystawianie dokumentów fiskalnych przy użyciu kas bezobsługowych różnić się będzie od sposobu prowadzenia ewidencji przy obsługiwanych kasach fiskalnych. W przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych niezawierających drukarki kasy podatnik nie będzie:

  • zapewniał połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk, zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas oraz
  • wystawiał wskazanych w przepisie dokumentów tj.: paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych i faktur anulowanych w postaci papierowej, ale zapewni nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez pokazanie tych danych na wyświetlaczu w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.

Wykorzystanie w działalności tego typu kas zwalnia również z obowiązku generowania wszelkich raportów (m.in. raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, łącznych raportów fiskalnych okresowych, raportów fiskalnych zdarzeń) w postaci papierowej, ale należy przesyłać je do ogólnodostępnych, komputerowych systemów i dokonywać ich zapisu lub wydruku w tych systemach.

Co istotne w sytuacji, gdy podatnik dotychczas prowadził ewidencje sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych zawierających drukarki, nadal będzie mógł nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas. Pozostałe dokumenty fiskalne będzie wystawiać na ogólnych zasadach.

Dokumentowanie zwrotu towarów zakupionych w ramach nabycia sprawdzającego

Istotną zmianą, która została wprowadzana przy okazji rozszerzenia obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych online, jest uregulowanie zasad postępowania, gdy podatnik przyjmuje zwrot towaru nabytego w ramach nabycia sprawdzającego przez urzędnika skarbówki. Zamiast protokołu przyjęcia towarów podpisanego przez sprzedawcę i kupującego, podatnik aby dokonać korekty, będzie musiał posiadać notatkę lub protokół z nabycia sprawdzającego.

Related Posts

Ulga na zakup kasy fiskalnej online 

W dzisiejszym artykule o uldze na zakup kasy fiskalnej online, wysokości możliwego zwrotu i tym, kto z ulgi tej nie skorzysta. Z nami oszczędzisz! Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobligowani prowadzić ewidencję...
usterka kasy fiskalnej

Awaria kasy fiskalnej

Kasa rejestrująca to urządzenie służące ewidencjonowaniu przychodów. Korzysta z niej każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego. Co jednak zrobić, kiedy dojdzie do awarii kasy fiskalnej? Czy kontynuować sprzedaż? Czy awaria kasy rejestrującej wpłynie na zmniejszenie przychodów? Odpowiadamy...