Kasa rejestrująca to urządzenie służące ewidencjonowaniu przychodów. Korzysta z niej każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego. Co jednak zrobić, kiedy dojdzie do awarii kasy fiskalnej? Czy kontynuować sprzedaż? Czy awaria kasy rejestrującej wpłynie na zmniejszenie przychodów? Odpowiadamy na te i kilka innych pytań.
Sprzedawcy na co dzień używają kas w sklepach spożywczych, odzieżowych, drogeriach i punktach usługowych. Klienci, którzy zdecydują się na zakup towarów online, po ich odebraniu oprócz zakupionego produktu powinni znaleźć w paczce również paragon. Jest to związane z obowiązkiem ewidencyjnym od obrotu, spoczywającym na osobach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Na tej podstawie przedsiębiorcy rozliczają się z organami skarbowymi, przedstawiając raport fiskalny z paragonów – jako dowód dokonanej sprzedaży w ramach prowadzonej firmy.
Co jednak zrobić w sytuacji, w której kasa fiskalna ulegnie awarii?
Kasa rezerwowa lub brak sprzedaży
Kiedy właściwa kasa fiskalna ulegnie uszkodzeniu, podatnikowi pozostają dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest użycie kasy rezerwowej, jeśli przedsiębiorca taką posiada. Ważne jest to, że gdy zaczynamy ewidencjonować przychody za pomocą kasy rezerwowej, powinniśmy powiadomić o tym fakcie Urząd Skarbowy.
Powiadomienie o awarii kasy fiskalnej powinno zawierać:
- Informację o awarii sprzętu ewidencyjnego;
- Informację o zastąpieniu właściwej kasy fiskalnej rezerwową;
- Dodatkowo po naprawieniu urządzenia należy złożyć druk „Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej”.
Warto pamiętać o tym, że rezerwowa kasa fiskalna powinna być przechowywana w miejscu sprzedaży. Do zamiany urządzeń dochodzi w sytuacji awarii kasy głównej.
Przedsiębiorca nie jest jednak zobowiązany do posiadania rezerwowej kasy rejestrującej. Natomiast, jeśli jej nie posiada, to w przypadku awarii właściwej kasy fiskalnej nie może dokonywać sprzedaży. Gdyby sprzedaż kontynuował , mógłby zostać posądzony o wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.
Awaria kasa rejestrującej a sprzedaż online
Kiedy dojdzie do awarii kasy w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż w Internecie, a nie posiada on kasy awaryjnej, to może on sprzedaż kontynuować. O ile oczywiście spełnione są następujące warunki:
- W ewidencji musi być w przejrzysty sposób zaznaczone za jaki towar zapłacono i komu przekazano pieniądze;
- Zapłata powinna zostać uiszczona drogą elektroniczną, pocztową lub ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej;
- Po spełnieniu wyżej wymienionych warunków podatnik będzie mógł wystawiać kontrahentowi fakturę zamiast paragonu.