CO NOWEGO W ŚWIECIE KSIĘGOWYCH?

Aktualności oraz praktyczne porady z prawa podatkowego i świadczeń społecznych

Praktyczny Poradnik: Awaria kasy fiskalnej

Kasa rejestrująca to urządzenie służące ewidencjonowaniu przychodów, w które ma obowiązek zaopatrzyć się przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zajmującą się handlem detalicznym. Sprzedawcy na co dzień używają kas w sklepach spożywczych, odzieżowych, drogeriach i innych punktach usługowych. Klienci, którzy zdecydują się na zakup towarów online, po ich odebraniu oprócz zakupionego produktu powinni znaleźć w paczce również paragon. Jest to związane z obowiązkiem ewidencyjnym od obrotu, spoczywającym na osobach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W taki sposób przedsiębiorcy rozliczają się
z organami skarbowymi, przedstawiając raport fiskalny z paragonów – jako dowód dokonanej sprzedaży w ramach prowadzonej firmy.

Co jednak zrobić w sytuacji, w której kasa fiskalna ulegnie awarii? Czy należy wtedy kontynuować sprzedaż? Czy awaria kasy rejestrującej wpłynie na zmniejszenie przychodów? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Kasa rejestrująca to urządzenie służące ewidencjonowaniu przychodów, w które ma obowiązek zaopatrzyć się przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zajmującą się handlem detalicznym. Sprzedawcy na co dzień używają kas w sklepach spożywczych, odzieżowych, drogeriach i innych punktach usługowych. Klienci, którzy zdecydują się na zakup towarów online, po ich odebraniu oprócz zakupionego produktu powinni znaleźć w paczce również paragon. Jest to związane z obowiązkiem ewidencyjnym od obrotu, spoczywającym na osobach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W taki sposób przedsiębiorcy rozliczają się
z organami skarbowymi, przedstawiając raport fiskalny z paragonów – jako dowód dokonanej sprzedaży w ramach prowadzonej firmy.

Co jednak zrobić w sytuacji, w której kasa fiskalna ulegnie awarii? Czy należy wtedy kontynuować sprzedaż? Czy awaria kasy rejestrującej wpłynie na zmniejszenie przychodów? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Możliwość skorzystania z kasy rezerwowej

W przypadku kiedy właściwa kasa fiskalna ulegnie uszkodzeniu, podatnik może skorzystać z dwóch rozwiązań.

Pierwszym z nich jest użycie kasy rezerwowej, jeśli przedsiębiorca taką posiada. Ważną kwestią jest, że gdy zaczynamy ewidencjonować przychody za pomocą kasy rezerwowej, powinniśmy złożyć powiadomienie o tym fakcie do Urzędu Skarbowego.

Powiadomienie o awarii kasy fiskalnej powinno zawierać

Informację o awarii sprzętu ewidencyjnego;

Informację o zastąpieniu właściwej kasy fiskalnej rezerwową;

Dodatkowo po naprawieniu urządzenia należy złożyć druk „Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej”.

Warto wiedzieć!

Rezerwowa kasa fiskalna powinna być umiejscowiona na obszarze sprzedaży. W przypadku zepsucia należy ją przenieść na miejsce uszkodzonego urządzenia rejestrującego, aby dalej dokonywać sprzedaży.

Co jeśli podatnik nie posiada kasy rezerwowej?

Nie ma obowiązku posiadania rezerwowej kasy rejestrującej, lecz w przypadku zepsucia właściwej kasy fiskalnej podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
W przypadku nie prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika, przedsiębiorca może zostać posądzony o wykroczenie lub przestępstwo skarbowe, jeśli jakiekolwiek przesłanki wskażą, że sprzedaż była kontynuowana mimo awarii kasy.

Co zrobić, kiedy ulegnie awarii kasa rejestrująca, a przedsiębiorca prowadzi sprzedaż online i nie ma kasy rezerwowej?

W takiej sytuacji przedsiębiorca może dalej dokonywać sprzedaży jeśli spełni następujące warunki:

W ewidencji musi być w przejrzysty sposób zaznaczone za jaki towar zapłacono i komu przekazano pieniądze

Zapłata powinna zostac uiszczona drogą elektroniczną, pocztową lub ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej

Po spełnieniu wyżej wymienionych warunków podatnik będzie mógł wystawiać kontrahentowi fakturę zamiast paragonu

Jeżeli masz jakieś pytania czy wątpliwości odnośnie awarii kasy fiskalnej, skontaktuj się z nami!

Biuro Rachunkowe Jestem Twoją Księgową Sp. z o.o. oferuje kompleksową pomoc w wypełnieniu wszelkich formalności związanych z założeniem działalności gospodarczej, jak również przeprowadzenie pełnej analizy podatkowej i świadczeń socjalnych na życzenie klienta. Świadczymy usługi księgowe dla firm i spółek na terenie całego kraju, między innymi w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Kielce, Wrocław, Poznań, Gdańsk. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do KONTAKTU. A jeśli uważasz, że warto się podzielić tymi informacjami z innymi, zachęcamy i z góry dziękujemy za polecanie.

W następnym Praktycznym poradniku Jestem Twoją księgową! podpowiemy, kiedy wymagane jest przejście na pełną księgowość.

Dodano:2020-10-08

Close Menu