usterka kasy fiskalnej

Kasa rejestrująca to urządzenie służące ewidencjonowaniu przychodów. Korzysta z niej każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego. Co jednak zrobić, kiedy dojdzie do awarii kasy fiskalnej? Czy kontynuować sprzedaż? Czy awaria kasy rejestrującej wpłynie na zmniejszenie przychodów? Odpowiadamy na te i kilka innych pytań.

Sprzedawcy na co dzień używają kas w sklepach spożywczych, odzieżowych, drogeriach i punktach usługowych. Klienci, którzy zdecydują się na zakup towarów online, po ich odebraniu oprócz zakupionego produktu powinni znaleźć w paczce również paragon. Jest to związane z obowiązkiem ewidencyjnym od obrotu, spoczywającym na osobach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Na tej podstawie przedsiębiorcy rozliczają się z organami skarbowymi, przedstawiając raport fiskalny z paragonów – jako dowód dokonanej sprzedaży w ramach prowadzonej firmy.

Co jednak zrobić w sytuacji, w której kasa fiskalna ulegnie awarii?

Kasa rezerwowa lub brak sprzedaży

Kiedy właściwa kasa fiskalna ulegnie uszkodzeniu, podatnikowi pozostają dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest użycie kasy rezerwowej, jeśli przedsiębiorca taką posiada. Ważne jest to, że gdy zaczynamy ewidencjonować przychody za pomocą kasy rezerwowej, powinniśmy powiadomić o tym fakcie Urząd Skarbowy.

Powiadomienie o awarii kasy fiskalnej powinno zawierać:

  • Informację o awarii sprzętu ewidencyjnego;
  • Informację o zastąpieniu właściwej kasy fiskalnej rezerwową;
  • Dodatkowo po naprawieniu urządzenia należy złożyć druk „Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej”.

Warto pamiętać o tym, że rezerwowa kasa fiskalna powinna być przechowywana w miejscu sprzedaży. Do zamiany urządzeń dochodzi w sytuacji awarii kasy głównej.

Przedsiębiorca nie jest jednak zobowiązany do posiadania rezerwowej kasy rejestrującej. Natomiast, jeśli jej nie posiada, to w przypadku awarii właściwej kasy fiskalnej nie może dokonywać sprzedaży. Gdyby sprzedaż kontynuował , mógłby zostać posądzony o wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Awaria kasa rejestrującej a sprzedaż online

Kiedy dojdzie do awarii kasy w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż w Internecie, a nie posiada on kasy awaryjnej, to może on sprzedaż kontynuować. O ile oczywiście spełnione są następujące warunki:

  • W ewidencji musi być w przejrzysty sposób zaznaczone za jaki towar zapłacono i komu przekazano pieniądze;
  • Zapłata powinna zostać uiszczona drogą elektroniczną, pocztową lub ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej;
  • Po spełnieniu wyżej wymienionych warunków podatnik będzie mógł wystawiać kontrahentowi fakturę zamiast paragonu.

Related Posts

system e-faktur

Krajowy System e-Faktur 

Przedstawiamy Krajowy System e-Faktur służący do elektronicznego przekazywania faktur ustrukturyzowanych pomiędzy przedsiębiorcami. Od 1 lipca 2024 r. korzystanie z tej platformy będzie obowiązkowe dla czynnych podatników VAT. Krajowy System e-Faktur – KSeF to opracowany przez Ministerstwo Finansów centralny system, który...

Ulga na zakup kasy fiskalnej online 

W dzisiejszym artykule o uldze na zakup kasy fiskalnej online, wysokości możliwego zwrotu i tym, kto z ulgi tej nie skorzysta. Z nami oszczędzisz! Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobligowani prowadzić ewidencję...