Tarcza Antykryzysowa 6.0 Dotacje z Urzędu Pracy

składki zus

Omawiamy aktualny stan przepisów regulujących jeden z instrumentów tzw. tarczy antykryzysowej – dotacje z Urzędu Pracy. Zapraszamy do lektury!

Do najważniejszych instrumentów wsparcia wskazanych w ustawie z dnia 9 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020 poz. 2255) należą:

  • zwolnienie z ZUS – zwolnienie z obowiązku opłacania należnych składek za okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 30 listopada 2020 r., z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże;
  • jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe – dla osób, które na dzień 30 września 2020 r. prowadziły jeden z określonych rodzajów działalności, z możliwością przedłużenia na kolejne miesiące i o kolejne branże;
  • dotacja dla mikro- i małych przedsiębiorstw – wysokość wsparcia wyniesie do 5 tys. zł;
  • dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w kwocie 2 tys. zł przez 3 miesiące;
  • zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.

Kto skorzysta z dotacji z Urzędu Pracy?

Skorzystanie z jakiejkolwiek formy pomocy wynikającej z Tarczy 6.0 zależeć będzie przede wszystkim od kodu PKD, do jakiego dana działalność gospodarcza została zakwalifikowana oraz od tego, czy spełnione zostaną określone warunki. Do uzyskania dotacji z Powiatowych Urzędów Pracy uprawnieni są przedsiębiorcy spełniający następujące kryteria:

  • Wnioskodawca to mały lub mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność na dzień 30 września 2020 r. oraz w dniu złożenia wniosku;
  • Przedsiębiorstwo w październiku lub listopadzie odnotowało spadek obrotów o co najmniej 40% w stosunku do przychodu z października lub listopada 2019 r.

Do skorzystania z tej formy wsparcia upoważnia przedsiębiorcę spełnienie powyższych warunków, oraz  – co istotne – posiadanie określonego kodu PKD na dzień 30 września 2020 r., przypisanego w rejestrze REGON jako przeważający. Co więcej, z pomocy takiej mogą skorzystać również podmioty, które korzystają lub skorzystały z innych form wsparcia. Jednakże warto zwrócić uwagę na 2 punkt – dyskwalifikuje on przedsiębiorców, którzy swoją działalność rozpoczęli dopiero w 2020 roku.

Zwrot dotacji

Oprócz warunków jej przyznania prawodawca określił również przesłanki zwrotu dotacji. Do takiej sytuacji może dojść, gdy przedsiębiorca nie podda się kontroli z Urzędu Pracy lub też po jej udzieleniu nie będzie spełniał powyższych warunków.

Prawodawca zobowiązuje również do zwrotu dotacji jeśli przedsiębiorca w ciągu 3 miesięcy od dnia uzyskania dotacji zakończył prowadzenie określonej przepisami działalności gospodarczej. Ważnym, jeśli nie najważniejszym, powodem jej zwrotu może być również wykazanie w trakcie trwania kontroli, że dotacja nie została przekazana na pokrycie kosztów bieżącej działalności.

Wniosek o dotacje

Pierwszym krokiem przedsiębiorcy celem uzyskania dotacji jest złożenie do Powiatowego Urzędu Pracy wniosku PSZ-DBDG – do 31 stycznia 2021r. Jego złożenie możliwe jest tylko za pośrednictwem platformy praca.gov.pl (usługa TARCZA ANTYKRYZYSOWA). Wniosek składa się z trzech elementów:

  • wniosku głównego – część przeznaczona na wskazanie Urzędu Pracy, dane indentyfikacyjne przedsiębiorcy oraz kwotę o jaką przedsiębiorca się ubiega i numer konta bankowego;
  • formularza – część załączana do wniosku głównego, możliwa do uzupełnienia tylko w arkuszu kalkulacyjnym, podzielona na sekcje A-D, gdzie odpowiednio należy uzupełnić dane identyfikujące przedsiębiorcę, przypisany mu główny kod PKD, datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, dane wymagane przez przepisy unijne oraz z jakiej pomocy przedsiębiorca korzystał do momentu złożenia wniosku;
  • oświadczenia – część załączana do wniosku głównego, gdzie przedsiębiorca wskazuje spełnienie określonych kryteriów pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Charakterystyczne dla tej dotacji jest również to, że kwota 5 tys. zł jest kwotą maksymalną. Przedsiębiorca może wnioskować o mniejszą sumę pieniędzy, jednakże jest ona jednorazowa, więc określenie jej powinno być przemyślane oraz odpowiadać jego rzeczywistym bieżącym wydatkom, które musi odpowiednio udokumentować.

Related Posts

Epidemia covid ochrona

Zniesienie stanu epidemii w Polsce – skutki prawne dla przedsiębiorców

Analizujemy normy wchodzące w życie w związku z administracyjnym zniesieniem stanu epidemii. Poznaj najważniejsze zmiany, Ulga IP BOX polega na preferencyjnym opodatkowaniu (stawką 5%) dochodów z praw własności intelektualnej podlegających ochronie prawnej (m.in. autorskie prawo do programu komputerowego) oraz wytworzonych,...
Epidemia covid ochrona

Zniesienie stanu epidemii w Polsce. Skutki prawne dla pracowników

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii z dniem 16 maja 2022 roku nastąpiło zniesienie stanu epidemii w Polsce. W związku z tym w dzisiejszym artykule przeanalizujemy, jaki ma to wpływ na przepisy...