Omawiamy kolejne kroki podjęte przez ustawodawcę w celu zapobiegania praniu pieniędzy: zmiany w zasadach zgłaszania oraz prowadzeniu Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych jest najważniejszym systemem utworzonym przez przepisy ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2018 poz. 723). Kim jest beneficjent rzeczywisty? To osoba fizyczna lub osoby fizyczne, które poprzez posiadane uprawnienia sprawują bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką oraz mogą nawiązywać stosunki gospodarcze lub przeprowadzać transakcje okazjonalne na rzecz i w imieniu spółki.

Jakie dane gromadzi CRBR?

Dokonując wpisu do rejestru CRBR osoba zgłaszająca podaje dane identyfikacyjne spółki oraz dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego oraz członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki. Ponadto, osoba zgłaszająca składa oświadczenie o prawdziwości przekazywanych danych pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Od 31 października 2021 r. w katalogu wymaganych informacji nastąpią zmiany:

  • zniknie konieczność podawania wszystkich reprezentantów (gromadzone będą tylko informacje dotyczące reprezentanta dokonującego zgłoszenia w imieniu danego podmiotu – zgłaszającym może być wyłącznie osoba ustawowo uprawniona do reprezentacji),
  • pojawi się obowiązek wskazania wszystkich obywatelstw posiadanych przez beneficjenta rzeczywistego (na chwilę obecną jest to jedno obywatelstwo).

Nowe obowiązki dla instytucji obowiązanych

Nowelizacja ww. ustawy wprowadza również obowiązek stosowania mechanizmu weryfikacji prawidłowości i prawdziwości informacji znajdujących się w CRBR przez instytucje obowiązane. Na czym będzie to polegać? Przede wszystkim na analizie danych zawartych w CBRB oraz tych zgromadzonych przez samą instytucję. Po porównaniu informacji na temat klienta z obu tych źródeł i wykryciu pewnych niezgodności instytucja obowiązana podejmuje odpowiednie kroki, tj.:

  • wyjaśnienie przyczyn tych rozbieżności,
  • przekazanie właściwemu organowi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego informacji o rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą rozbieżności.

Related Posts

fundusz pracy księgowość przedsiębiorstwa

Ustawa o AML

Przybliżamy zmiany wprowadzone wraz z nowelizacją ustawy o AML (przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy), w tym te obowiązujące już od 31 października 2021 r. Choć nowelizacja wprowadza sporo nowych regulacji, warto zwrócić szczególną uwagę na dwa obszary. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu...
system e-faktur

Procedury AML

W dzisiejszym artykule, a zarazem ostatnim z serii materiałów poświęconych tegorocznym zmianom podatkowym, przyjrzymy się bliżej procedurom AML, czyli zasadom przyjętym w celu zapobiegania tzw. praniu brudnych pieniędzy. W tym roku, celem jeszcze większej kontroli w przepływie pieniędzy z nielegalnych...