Płatności gotówką a koszty uzyskania przychodów

limit płatności gotówką b2b

Prowadzisz firmę i płacisz za faktury gotówką? Czy jako przedsiębiorca zastanawiałeś się kiedyś, jaka jest różnica między płatnościami gotówkowymi a wykonaniem przelewu? W jakich sytuacjach płatność przelewem jest konieczna, by poniesiony wydatek mógł być kosztem działalności gospodarczej? Rozwiewamy wątpliwości. Zapraszamy do krótkiej lektury!

Nieodzownym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest zawieranie transakcji handlowych z kontrahentami. Przedsiębiorca nie tylko sprzedaje swoje towary i usługi, dokonuje także zakupów od innych firm, za które musi zapłacić. W dalszym ciągu bardzo popularną formą płatności jest gotówka, ale czy zawsze jest ona najlepszym sposobem regulowania zobowiązań?

Z biznesowego punktu widzenia, istotna jest tak cena, jaką zapłacisz, jak i możliwości wliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodu. To z kolei zależy od przepisów.

Limit płatności gotówką między przedsiębiorcami

Warto pamiętać, że zgodnie z art.19 ustawy „Prawo przedsiębiorców” w transakcjach między firmami – tzw. B2B – istnieje limit płatności gotówkowych, który wynosi 15 000 zł. Trzeba zaznaczyć, że jednorazowa transakcja to nie to samo, co jednorazowa płatność. Dla wielu przedsiębiorców jest to dość niezrozumiałe, więc najlepiej wyjaśnić to na przykładzie.

Przedsiębiorca zakupił zestaw 3 komputerów na łączną kwotę 18 000 zł i ustalił z dostawcą, że płatność zostanie dokonana w 3 równych ratach. Po spłacie każdej z rat, dostawca wystawi fakturę. Zatem mimo iż, każda z rat nie przekracza kwoty 15 000 zł, to wartość całej transakcji opiewa na kwotę wyższą niż 15 000 zł. Oznacza to więc, że każda płatność powinna zostać wykonana przelewem, jeśli przedsiębiorca chce zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Gdyby dwie pierwsze raty zostały opłacone gotówką, ponieważ ich suma nie przekracza 15 000 zł, a ostatnia rata zostałaby opłacona przelewem, wówczas i tak cała transakcja nie mogłaby być kosztem podatkowym.

Limit płatności gotówkowych nie dotyczy transakcji z osobami fizycznymi

Dokonując transakcji gotówkowych, musisz mieć na uwadze z kim je zawierasz. To znaczy: czy osoba, od której kupujesz dany towar bądź usługę, jest osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej, czy też jest to firma. Jeśli więc kupisz samochód za 20 000 zł na podstawie umowy kupna-sprzedaży od osoby prywatnej i zapłacisz za niego gotówką, to taki wydatek z powodzeniem zaliczysz do kosztów prowadzonej działalności.

Natomiast jeśli taki samochód kupisz od firmy, transakcja ta będzie udokumentowana fakturą, a zapłaty dokonasz w gotówce, wówczas taki wydatek nie będzie mógł stanowić kosztu działalności gospodarczej.

Pamiętaj o trzech zasadach

Płacąc gotówką, kieruj się zawsze poniższymi zasadami a unikniesz błędów:

  1. Zwracaj uwagę na ogólną kwotę transakcji, a nie tylko na kwotę pojedynczej płatności lub kwotę na fakturze,
  2. Zwracaj uwagę z kim zawierasz transakcję – czy jest to firma czy osoba fizyczna,
  3. Dokonując płatności powyżej 15 000 zł wybieraj przelew.

Pytania? Napisz do nas!

Related Posts

koszt uzyskania przychodu

Koszty uzyskania przychodów w CIT

Koszty uzyskania przychodów w CIT są dla podatnika bardzo ważne: obniżają podstawę opodatkowania, a w konsekwencji także podatek dochodowy od osób prawnych. Poznaj podstawowe regulacje w tym zakresie! Podatek dochodowy od osób prawnych to forma opodatkowania dochodów generowanych przez osoby...

Czym jest faktura uproszczona?

Faktura uproszczona to ważny dokument finansowy, który odgrywa kluczową rolę w procesie handlowym. Jest niezwykle istotna dla przedsiębiorców, zarówno rozpoczynających swoją działalność, jak i tych prowadzących ją już od dłuższego czasu. Faktura uproszczona to rodzaj dokumentu finansowego, przedsiębiorcy wykorzystują ją...