Jak prawidłowo rozliczać koszty leasingu samochodów osobowych w firmach, biorąc pod uwagę limit 150 tys. złotych? Co z ubezpieczeniem i kosztami użytkowania? Odpowiadamy na te wątpliwości!
Wartość początkowa samochodu to cena nabycia pojazdu zapisana w dokumencie zakupu, takim jak faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Do tej wartości dodajemy również koszty związane z samochodem poniesione do dnia przekazania go do użytkowania. Mogą to być między innymi koszty transportu, ubezpieczenia w drodze, opłaty skarbowe i rejestracyjne.
Jeśli przedsiębiorca nie posiada dokumentu zakupu, wartość samochodu można ustalić na podstawie cen rynkowych.
Ograniczenie dla samochodów do 150 tys. zł
Jeśli wartość samochodu nie przekracza 150 tys. zł, przedsiębiorca może wrzucić w koszty całość opłat związanych z leasingiem. Rozlicza się 100% wartości netto i 50% wartości VAT.
Koszty eksploatacji – naprawy czy tankowanie – można uwzględnić w kosztach w następujący sposób: 75% wartości netto i 50% wartości VAT. Należy jednak pamiętać, że rodzaje kosztów, które można uwzględnić, zależą od umowy leasingowej.
Jak rozliczać koszty powyżej 150 tys. zł?
Jeśli wartość samochodu przekracza granicę, całej kwoty opłat nie można wrzucić w koszty. Rozliczenie oblicza się proporcjonalnie, uwzględniając procentową część wartości samochodu w stosunku do kwoty limitu.
Przykładowo, jeśli samochód kosztuje 200 tys. zł, a limit wynosi 150 tys. zł, w kosztach można uwzględnić 75% opłaty inicjalnej i 75% każdej raty leasingowej. Ostateczna, wartość będzie zależeć od rodzaju użytkowania samochodu, czyli czy jest on wykorzystywany wyłącznie służbowo, czy również prywatnie.
Koszty eksploatacyjne i ubezpieczenie
Wydatki związane z eksploatacją samochodu, takie jak paliwo, naprawy bieżące czy zakup akcesoriów samochodowych, nie podlegają ograniczeniu związanemu z limitem 150 tys. zł. Można je uwzględnić w kosztach w zależności od sposobu użytkowania samochodu. Jeśli samochód jest wykorzystywany tylko do celów służbowych, można uwzględnić 100% ich wartości. W przypadku użytkowania mieszanego, czyli zarówno służbowego, jak i prywatnego, można uwzględnić 75% wartości tych wydatków.
Co do ubezpieczenia samochodu, to limitem odliczania kosztów jest również pułap 150 tys. zł. Składki na ubezpieczenia pojazdu, takie jak ubezpieczenie AC, nie mogą przekraczać części ustalonej proporcjonalnie do limitu. Jednakże, ograniczenie to nie dotyczy ubezpieczenia OC i NNW, gdzie składka ubezpieczeniowa nie zależy od wartości samochodu i można ją uwzględnić w pełnej wysokości w kosztach uzyskania przychodów.