Koszty uzyskania przychodu – sprzęt elektroniczny

koszty firmowe komputery

Biorąc pod uwagę realia działalności gospodarczej, trudno obecnie wyobrazić sobie firmę, która nie potrzebowałaby sprzętu elektronicznego i nie ponosiłaby w związku z tym wydatków. Poznaj zasady amortyzacji firmowej elektroniki.

Sprzęt elektroniczny stał się częścią naszego życia codziennego i pracy. W niektórych obszarach aktywności jest on podstawowym narzędziem pracy, w innych pełni funkcje pomocnicze. Wydatki na taki sprzęt obejmują m.in.:

  • komputery oraz urządzenia peryferyjne,
  • oprogramowanie,
  • drukarki, skanery i akcesoria do nich (np. tusz czy papier),
  • aparaty fotograficzne, kamery i akcesoria,
  • sprzęt audio i telewizory,
  • abonament RTV i abonament radiowy (gdy telewizor i radio są dostępne dla klientów w siedzibie firmy)

Sprzęt elektroniczny

Komputer

Można uznać, że to najważniejszy i podstawowy sprzęt w przedsiębiorstwie, niezależnie od rodzaju wykonywanej działalności czy wielkości podmiotu. Dlatego też zakup komputera wraz z elementami niezbędnymi do jego użytkowania – tj. myszką, monitorem, klawiaturą, a także oprogramowaniem – zaliczamy do kosztów firmowych. Co więcej, do tej grupy wydatków zaliczymy również naprawy, serwis i wymianę elementów w takich urządzeniach.

Komputer może być wykorzystywany w różnych celach, a więc wykazanie w Urzędzie Skarbowym, że ma on związek z rodzajem wykonywanej przez nas działalności nie powinno stanowić problemu. Do kosztów firmowych zaliczymy również zakup programów ogólnych, niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania urządzenia, jak i programów specjalistycznych. W tym drugim przypadku konieczne jest jednak konkretne uzasadnienie, do czego używany będzie dany program oraz jak przyczyni się do uzyskania bądź zabezpieczenia przychodu.

Telefon i Internet

Telefon i router to urządzenie równie konieczne, co komputer. I w tym przypadku przedsiębiorca wszelkie wydatki związane z zakupem tego sprzętu, jak i jego instalacją czy i utrzymaniem (np. opłatami abonamentowymi) może zaliczyć do wydatków firmowych. Do tej grupy wydatków przedsiębiorca będzie mógł również zaliczyć wydatki związane z doładowaniem karty telefonu, jeśli numer ten został zarejestrowany na firmę.

Amortyzacja a koszty firmowe

Wydatki związane z zakupem sprzętu elektronicznego stanowić mogą koszty firmowe:

  • bezpośrednie – poprzez sam zakup sprzętu elektronicznego, którego wartość nie przekroczyła 10 000 zł;
  • pośrednie – poprzez odpisy amortyzacyjne, kiedy wartość przekracza 10 000 złotych oraz sprzęt ten został wprowadzony do środków trwałych przedsiębiorstwa.

Amortyzacja to systematyczne określanie realnej wartości rzeczy, która uległa zmniejszeniu na skutek użytkowania w określonym czasie. Poprzez odpisy amortyzacyjne określa się zużycie danego składnika majątku. Podstawowymi, a także najczęściej wybieranymi przez przedsiębiorców sposobami amortyzacji jest metoda liniowa, degresywna oraz jednorazowa.

Metody amortyzacji

Najpopularniejszym oraz najprostszym sposobem jest tzw. metoda liniowa. Przedsiębiorca wybierając ten sposób zakłada, że zużycie sprzętu elektronicznego będzie takie samo przez cały okres użytkowania. W tym przypadku wartość odpisów amortyzacyjnych ustala się na podstawie stawek ujętych w załączniku nr 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350) oraz ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 Nr 21 poz. 86).

Przykładowo, roczna stawka sprzętu komputerowego znajdującego się na pozycji 4 omawianego załącznika wynosi 30 %, natomiast w przypadku telefonów komórkowych (poz.6) 20 %. Jeśli chcemy ustalić wartość amortyzacji miesięcznej, zastosujemy wzór: A x B /12; gdzie A to wartość środka trwałego, a B to ustalona procentowo stawka roczna wg załącznika nr 1 ww. ustawy.

Odmienna od metody liniowej jest metoda degresywna, gdzie wartość amortyzacji zmienia się wraz z upływem czasu. Przez pierwszy rok amortyzacji danego środka trwałego stosuje się stawkę podaną we wspomnianych wyżej ustawach, pomnożoną o odpowiedni współczynnik (maks. razy 2). W kolejnych latach wartość ta jest pomniejszona o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne do momentu, w którym określona w ten sposób roczna kwota amortyzacji będzie mniejsza od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej z zastosowaniem metody liniowej. Przykładowo, zgodnie ze stawką 18% określoną dla projektorów przenośnych 16 mm i 35 mm (znajdujących się na pozycji 6 załącznika nr 1), amortyzacja na pierwszy rok nie może wynosić więcej niż 36 %.

Jeśli przedsiębiorca należy do grupy małych przedsiębiorców lub jeżeli swoją działalność rozpoczął w danym roku, to może również zastosować jednorazową amortyzację, np. sprzętu elektronicznego. Co istotne, zastosować ją można do sprzętu, którego wartość nie przekroczyła 10 000 zł. Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego można dokonać w miesiącu przyjęcia urządzenia do użytkowania lub w następnym miesiącu.

Related Posts

Co powinna zawierać faktura?

Faktura jest podstawowym dokumentem stosowanym na co dzień w obrocie gospodarczym. Spotykamy się z nią zarówno w relacjach B2B (firma–firma), jak i w niektórych przypadkach w relacjach z osobami fizycznymi. Każdy początkujący przedsiębiorca szybko napotyka na kwestie związane z fakturowaniem...
samochod sluzbowy

Samochód jako środek trwały

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje samochód w codziennej działalności swojej firmy – podczas dojazdów do klientów, przewozu towarów czy realizacji usług. W takich przypadkach warto rozważyć wprowadzenie pojazdu jako środka trwałego w przedsiębiorstwie. Wyjaśniamy, kiedy jest to możliwe, jakie warunki należy spełnić...

Wszystko co musisz wiedzieć o przygotowywaniu deklaracji do ZUS!

Składanie deklaracji ZUS to jeden z najważniejszych obowiązków każdego przedsiębiorcy. Dotyczy to zarówno osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, spółek, jak i firm zatrudniających pracowników. Objaśniamy, kiedy składać deklaracje i z jakich formularzy korzystać. Regularne przygotowywanie i wysyłanie dokumentów gwarantuje prawidłowe...

Koszty uzyskania przychodu – marketing i promocja

Reklama jest dźwignią handlu, o czym doskonale wiedzą rynkowi liderzy. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z wagi, jaką posiada jego marka i jej rozpoznawalność. Marketing i promocja to konieczny obszar działań dla wszystkich firm, a to oznacza koszty do zaksięgowania....

Księgowość dla fizjoterapeuty? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Czy fizjoterapeuta może prowadzić działalność nierejestrowaną? Z jakich form opodatkowania może skorzystać? Czy świadcząc usługi fizjoterapii dla osób fizycznych należy posiadać kasę fiskalną? Odpowiadamy na te i wiele innych wątpliwości. Fizjoterapeuta w swojej pracy zajmuje się diagnozowaniem, leczeniem oraz rehabilitacją...

Nazwa i adres firmy w CEIDG. Co musisz wiedzieć, by uniknąć błędów?

Wybór nazwy firmy i prawidłowe wskazanie adresu to obowiązkowe elementy wpisu do CEIDG. Choć mogą wydawać się formalnością, mają duże znaczenie praktyczne i podatkowe. Wyjaśniamy, jak poprawnie uzupełnić te dane, jakich błędów unikać i co może się stać, jeśli wpis...