Czym jest Fundusz Pracy? Kiedy płatnik ma go opłacać? W jakich przypadkach przedsiębiorca skorzysta ze zwolnienia z tej opłaty?
Fundusz Pracy to państwowy fundusz celowy, a zgromadzone na nim środki wydatkuje minister do spraw pracy. Kasę funduszu zasilają przede wszystkim składki. Jego głównym celem jest finansowanie działań polegających na promocji zatrudnienia, łagodzeniu skutków bezrobocia i prowadzeniu aktywizacji zawodowej.
Z Funduszu Pracy finansowane są m.in.:
- zasiłki dla bezrobotnych;
- roboty publiczne;
- prace interwencyjne;
- koszty kształcenia zawodowego;
- koszty kształcenia ustawicznego.
Co ciekawe, z Funduszu finansowane są też koszty związane ze specjalizacją i realizacją staży podyplomowych dla lekarzy, pielęgniarek, położnych i stomatologów.
Ile wynosi składka na Fundusz Pracy?
Składkę pokrywa w całości pracodawca, który występuje w roli płatnika składek. Odprowadza ją za pracowników, którzy obligatoryjnie podlegają pod ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Oznacza to, że składki na Fundusz Pracy odprowadza się nie tylko z wynagrodzeń ze stosunku pracy, ale również z umów cywilnoprawnych, a także z obowiązkowych składek opłacanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Składka na Fundusz Pracy dla przedsiębiorcy, naliczana od pełnej podstawy wymiaru składek. Wynosi ona 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, to 101,97 zł.
Całość składki wynosi 2,45% podstawy wymiaru rent i emerytur ZUS. Fundusz Pracy dzieli się na:
- Fundusz Pracy w wysokości 1%,
- Fundusz Solidarnościowy 1,45%
Kiedy nie trzeba opłacać składki na Fundusz Pracy?
W określonych przypadkach płatnik może skorzystać ze zwolnienia z opłacania tej składki. Będzie tak, gdy:
- zatrudnia kobiety, które ukończyły 55. lat oraz mężczyzn powyżej 60. roku życia,
- jeśli w ramach prowadzonej działalności przedsiębiorca zatrudnia zleceniobiorców, ale jednocześnie nie zatrudnia ani jednego pracownika na umowie o pracę,
- zatrudnia osobę skierowaną z urzędu pracy, która posiada poniżej 30 lat. Wówczas zwolnienie to trwa przez 12 miesięcy,
- pracownik ze wszystkich posiadanych tytułów wynagrodzenia nie przekroczył kwoty co najmniej równej minimalnemu wynagrodzeniu za pracę obowiązującemu w danym roku,
- osoba zatrudniona na umowie o pracę ukończyła 50. rok życia i przed rozpoczęciem pracy przez co najmniej 30 dni znajdowała się w rejestrze bezrobotnych. Wówczas zwolnienie to trwa przez 12 miesięcy,
- pracownik wraca z urlopu macierzyńskiego, wychowawczego lub rodzicielskiego – wówczas zwolnienie z opłacania składki trwa przez 36 miesięcy od pierwszego miesiąca po powrocie takiego pracownika do pracy.