Całkowity koszt zatrudnienia pracownika

Jak obliczać całkowity koszt zatrudnienia pracownika? Koszt ten jest zmienny, na jego wysokość wpływa m.in. wysokość wynagrodzenia minimalnego. A poza wynagrodzeniem brutto istnieją także dodatkowe obciążenie ponoszone przez pracodawcę.

Przedsiębiorca może zatrudniać pracowników na podstawie różnorodnych umów, np. umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej. Koszt zatrudnienia pracownika jest zmienny i zależy od wielu aspektów. W związku z podniesieniem od 1 stycznia 2023 roku wynagrodzenia minimalnego, pracodawcy muszą liczyć się ze wzrostem minimalnych kosztów zatrudnienia pracowników. Tak samo w przypadku każdego przyszłego wzrostu płacy minimalnej.

Całkowity koszt zatrudnienia pracownika przy umowie o pracę

Do głównych kosztów związanych z zatrudnieniem pracownika na umowę o pracę należą wynagrodzenie oraz zobowiązania, jakie należy uiszczać do odpowiednich instytucji państwowych. W przypadku umowy o pracę kosztem uzyskania przedsiębiorcy jest:

  • wynagrodzenie brutto,
  • składki ZUS finansowane przez pracodawcę,
  • wpłaty na PPK finansowane przez pracodawcę.

Wynagrodzenie pracownika

Pracodawca jest zobligowany do wypłacania pracownikowi wynagrodzenia za wykonywaną pracę. Na wynagrodzenie brutto pracownika składają się:

  • składki społeczne pokrywane przez pracownika – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę jest obowiązkowo objęta ubezpieczeniami społecznymi (tj. emerytalnym – 9,76%, rentowym – 1,50%, chorobowym – 2,45%) oraz ubezpieczeniem zdrowotnym – 9%,
  • zaliczka na podatek dochodowy – ustalana według skali podatkowej, gdzie stawki podatkowe wynoszą 12% lub 32%,
  • wpłaty na PPK pokrywane przez pracownika, jeśli pracownik zdecyduje się na uczestnictwo w programie,
  • wynagrodzenie netto, czyli wynagrodzenie brutto po dokonaniu wszelkich potrąceń, wypłacane pracownikowi.

Należy podkreślić, że pracodawca nie posiada swobody w ustalaniu kwoty wynagrodzenia pracownika. Przepisy określają minimalną kwotę wynagrodzenia, jaką muszą zapewnić pracownikowi zatrudnionemu w oparciu o umowę o pracę. Od 1 stycznia 2023 roku pensja minimalna wynosi 3490 zł brutto, a od 1 lipca 2023 roku – 3 600 zł brutto.

Składki ZUS finansowane przez pracodawcę

Do składek odprowadzanych od wynagrodzenia przez zakład pracy należą:

  • emerytalne – 9,76%,
  • rentowe – 6,50%,
  • wypadkowe – 1,67%,
  • Fundusz Pracy – 2,45%,
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 0,10%.

Zatem pracodawca poza wynagrodzeniem brutto ponosi dodatkowe obciążenie wynoszące ponad 20% wynagrodzenia pracownika.

Jako zdalne biuro księgowe prowadzimy pełną obsługę kadrowo-księgową. Szukasz rozwiązania swoich trudności? Napisz do nas.

Related Posts

ile zapłacę za obsługę księgową

Koszt obsługi księgowej

Od czego zależy cena usług księgowych? Co się na nią składa? Jakie korzyści wynikają ze współpracy z biurem rachunkowym? Wyjaśniamy! Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga nie tylko skutecznego zarządzania, ale i spełnienia szeregu obowiązków księgowych i podatkowych. Zdecydowana większość przedsiębiorstw korzysta...
składki zus

Zmiany w składkach ZUS na rok 2024. Co czeka przedsiębiorców?

Czy można uniknąć płacenia składek ZUS? Od czego zależą kwoty składek ubezpieczeń społecznych? Jakie zmiany w tym zakresie czekają na przedsiębiorców? Odpowiadamy! Nowy rok to czas, kiedy przedsiębiorcy starannie analizują zmiany w polityce podatkowej i ubezpieczeniowej. Jednym z kluczowych elementów...