Czym są środki trwałe i jak należy je ewidencjonować?

system e-faktur

Środki trwałe to pojęcie ściśle związane z działalnością gospodarczą, a jednak, odpowiednia ich kwalifikacja często nastręcza trudności – i to nie tylko początkującym przedsiębiorcom. Odpowiadamy na często pojawiające się wątpliwości.

Kwestie dotyczące środków trwałych regulują normy prawne ustawy o rachunkowości, o podatku dochodowym od osób prawnych, a także o podatku dochodowym od osób fizycznych. W większości przypadków firmy wykorzystują przynajmniej jeden przedmiot, który stanowi środek trwały w przedsiębiorstwie. Rzadko występują sytuacje, w których przedsiębiorcy nie posiadają żadnych środków trwałych. Niestety, kwalifikacja do ewidencji środków trwałych to niełatwe zadanie, w tym i dla osób prowadzących firmę od wielu lat.

Co to są środki trwałe?

Według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe to składniki majątku, które:

  • są kompletne i możliwe do użytkowania
  • są wykorzystywane w działalności gospodarczej
  • stanowią własność lub współwłasność podatnika
  • ich wartość początkowa jest wyższa niż 10 000 zł
  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie
  • czas ich użytkowania jest dłuższy niż 1 rok

Co można zaliczyć do środków trwałych?

Pomimo znajomości definicji środka trwałego wielu przedsiębiorców ma wątpliwości co jest składnikiem majątku trwałego. Dlatego poniżej przedstawiamy listę najczęstszych przedmiotów, które po spełnieniu wcześniej wspomnianych ustawowych kryteriów, uznajemy za trwałe składniki majątku:

  • zestawy komputerowe
  • samochody
  • dzieła sztuki
  • maszyny
  • inwentarz żywy
  • nieruchomości

Jak ustalić wartość początkową środka trwałego?

Przed wprowadzaniem środków trwałych do majątku przedsiębiorstwa należy ustalić ich wartość początkową. Wartość początkowa środka trwałego zależy od sposobu jego nabycia. Zgodnie z ustawą o PIT za wartość początkową środków trwałych uznaje się:

  • cenę ich nabycia (w przypadku odpłatnego nabycia);
  • cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu (w sytuacji częściowego odpłatnego nabycia);
  • wartość rynkową z dnia nabycia (w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób);
  • cenę wytworzenia (w razie wytworzenia we własnym zakresie).

Warto pamiętać, że czynni podatnicy VAT powinni za wartość początkową środka trwałego przyjmować wartości netto. Natomiast jeśli chodzi o nievatowców, czyli biernych podatników VAT, to wartość początkową stanowi pełna kwota zakupu (wartość brutto).

Kto jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które mają założoną działalność gospodarczą i są zobowiązane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów – muszą prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Taki obowiązek mają także osoby rozliczające się ryczałtem.

Prowadzenie ewidencji środków jest konieczne do zaliczania amortyzacji jako kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy dokonać wpisu w ewidencji środków trwałych?

Środki trwałe wpisuje się do ewidencji w tym samym miesiącu, w którym zostały przekazane do użytkowania. Warto zaznaczyć, że data nabycia nie musi być równoznaczna z datą przyjęcia do używania środka trwałego. Dniem nabycia jest zazwyczaj data, która jest na fakturze, rachunku albo umowie. W przypadku błędu – możliwe jest dokonanie korekty we wpisie w ewidencji środków trwałych.

Related Posts

współpraca b2b

Współpraca B2B. Zasady, dobre praktyki i wskazówki z księgowego punktu widzenia

Na czym polega umowa B2B? Jakie są zalety i wady umowy tego typu? Jakie kwestie należy przemyśleć, by świadomie rozpocząć taki rodzaj współpracy biznesowej? Omawiamy wszystkie najważniejsze kwestie, o których należy pamiętać. Kontrakt B2B, czyli ,,business to business”, jest co...
podatek dochodowy PIT

Zasady ogólne – podatek liniowy

Zastanawiasz się, jak wybrać formę opodatkowania, która pomoże Ci zaoszczędzić i uprościć prowadzenie firmy? Wybór formy opodatkowania to jedna z kluczowych decyzji, przed którą staje każda osoba zakładająca działalność gospodarczą. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to tylko formalnością,...

Zmiana siedziby jednoosobowej działalności gospodarczej. Co musisz wiedzieć?

Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami administracyjnymi, które przedsiębiorca musi spełniać na bieżąco. Jednym z nich jest aktualizacja danych firmy, w tym jej siedziby. Choć JDG jest najprostszą formą prowadzenia biznesu, należy koniecznie pamiętać o obowiązkach formalnych....

Czym jest ujemny kapitał własny?

Czym jest ujemny kapitał własny i jak powstaje? W jaki sposób ujemny kapitał wpływa na sytuację prawną i finansową firmy? Jakie metody naprawcze może zastosować przedsiębiorstwo, by wyjść z ujemnego kapitału? Wyjaśniamy! Kapitał własny jednostki gospodarczej stanowi równowartość składników majątkowych,...

5 najczęstszych pytań zadawanych przez nowych klientów biura rachunkowego

Wielu przedsiębiorców – zarówno tych stawiających pierwsze kroki w biznesie, jak i tych, którzy już od lat prowadzą działalność – decyduje się na współpracę z biurem rachunkowym. Dla jednych to kwestia wygody i bezpieczeństwa, dla innych konieczność wynikająca ze złożoności...

Rozliczenia księgowo-kadrowe pracowników z Ukrainy

Kiedy i jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy? Jakie są dodatkowe obowiązki pracodawcy w tej kwestii? Co zrobić, by nie narazić się na negatywne konsekwencje prawne i finansowe? Objaśniamy najważniejsze przepisy. Obywatele Ukrainy od lat stanowią ważną część polskiego rynku pracy,...