Rozliczenia międzyokresowe 

Rozliczenia międzyokresowe, czyli o prawidłowym ujmowaniu przychodów i odpowiadającym im kosztom. Dowiecie się, na czym polegają i… kto może z nich zrezygnować.

Podmioty prowadzące pełne księgi rachunkowe w celu zachowania zasady współmierności przychodów i kosztów stosują rozliczenia międzyokresowe. Według ustawy o rachunkowości dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty, lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. Oznacza to, że koszty związane z osiągnięciem określonych przychodów muszą być ujęte w księgach rachunkowych w tym samym okresie rozliczeniowym co wygenerowane przychody.

Można wyróżnić dwa rodzaje rozliczeń międzyokresowych. Rozliczenia międzyokresowe kosztów czynnych występują, gdy koszty zostały już poniesione, ale nie odnoszą się bezpośrednio do danego okresu rozliczeniowego. Natomiast bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów mają na celu uwzględnienie kosztów, które chociaż jeszcze nie zostały poniesione, powinny być uwzględnione jako część kosztów dotyczących danego okresu rozliczeniowego.

Czy można nie stosować rozliczeń międzyokresowych?

Zgodnie z Ustawą o rachunkowości istnieje możliwość uproszczenia w zakresie rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów. Jeżeli dana operacja gospodarcza nie ma istotnego negatywnego wpływu na sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki, koszty i przychody związane z tą operacją mogą być bezpośrednio przypisane do odpowiednich kosztów lub przychodów w dniu ich poniesienia, bez konieczności ich kwalifikowania jako rozliczeń międzyokresowych. Kierownik jednostki ma obowiązek określić w polityce rachunkowości próg kwotowy lub próg istotności, który pozwoli na zastosowanie tego uproszczenia.

Oznacza to, że jeżeli koszty lub przychody przekraczają ten próg, będą one traktowane jako rozliczenia międzyokresowe i będą musiały być uwzględnione w odpowiednich okresach rozliczeniowych.

Related Posts

zakup towaru od osoby fizycznej

Zakup towarów od osoby prywatnej. O czym należy pamiętać?

Czy w koszty zaliczyć można towary zakupione od osób prywatnych? W jaki sposób to udokumentować? Czy trzeba zapłacić podatek od takich transakcji? Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Zapraszamy do krótkiej lektury! W dzisiejszym świecie e-commerce przedsiębiorcy nabywają towary nie...
koszty jdg

Koszty w jednoosobowej działalności gospodarczej. Co trzeba wiedzieć?

Czym są koszty uzyskania przychodu? Czy istnieją koszty, które nie mogą być rozliczone w jednoosobowej działalności gospodarczej? Jakie są zasady kwalifikowania kosztów do rozliczenia w firmie? Jednoosobowa działalność gospodarcza jest popularną formą prowadzenia biznesu, zwłaszcza dla przedsiębiorców indywidualnych. Jednakże, zanim...