CO NOWEGO W ŚWIECIE KSIĘGOWYCH?

Aktualności oraz praktyczne porady z prawa podatkowego i świadczeń społecznych

PRAKTYCZNY PORADNIK

Koszty uzyskania przychodu - marketing i promocja

Reklama dźwignią handlu. Chyba każdy zna to powiedzenia, a zwłaszcza przedsiębiorcy, którzy poprzez dobre wypromowanie swojej marki są dzisiejszymi liderami w rankingach najbogatszych ludzi świata. Jak można się domyślać reklama, a dokładniej marketing i promocja, wiąże się z ponoszeniem pewnych kosztów przez przedsiębiorcę, które również mogą zostać przez niego zaliczone do kosztów firmowych. Przykładami takich wydatków mogą być:

  • Wizytówki i logotyp
  • Strona internetowa oraz pozycjonowanie w Internecie
  • Reklama zewnętrzna, prasowa, radiowa i telewizyjna, a także internetowa
  • Prezenty i upominki firmowe dla klientów

WIZYTÓWKI I LOGOTYP

Choć wizytówki i logotyp mają bardziej charakter informacyjny, to coraz częściej służą również reklamie. Pewnie nieraz logotyp marki zapadł nam w pamięć, przez co chętniej (lub też nie) wybieraliśmy dane produkty, albo podczas wakacji będąc w recepcji hotelowej zabraliśmy ze sobą np. wizytówkę lokalnego taksówkarza. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz więcej korzystają z usług np. firm graficznych, drukarni lub agencji interaktywnych, aby oprócz zapewnienia rzetelnej informacji, zdobyć również zainteresowanie potencjalnych klientów. Dlatego też taki wydatek będzie mógł zostać wliczony w koszty firmowe w całości, jednak należy pamiętać o ich odpowiednim udokumentowaniu.

STRONA INTERNETOWA I POZYCJONOWANIE

Żyjemy w czasach, gdy źródłem większości informacji, również biznesowych, są przede wszystkim media. Podobnie jest z reklamą internetową. Zapewne poszukując określonego produktu czy też usługi wpisujemy w naszych przeglądarkach interesujące nas hasło np. fryzjer Kraków. I tutaj właśnie należy zaznaczyć istotność skutecznego pozycjonowania obejmującego m.in.

  • Prowadzenie Social media (np. Facebook, Instagram, Youtube)
  • Linkbulding tzw. linkowanie zewnętrzne np. z innych stron źródłowych
  • Optymalizacja strony internetowej np. dostosowanie kodów źródłowych (HTML) do algorytmów Google, zapewnienie odpowiedniej responsywności stron internetowych

Wszystkie te zadania jak i wiele innych wymagają często wiedzy specjalistycznej, dlatego też przedsiębiorcy i w tym przypadku korzystają z usług firm zewnętrznych. Każdy przedsiębiorca jeśli wykaże, że taki wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia źródła przychodu, to po odpowiednim udokumentowaniu może zaliczyć go w swoje koszty firmowe.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA, RADIOWA I TELEWIZYJNA

Ten sposób promowania swojej firmy wymaga również ponoszenia przez przedsiębiorcę kosztów i nierzadko są one znaczące.

Oczywiście koszty reklamy telewizyjnej różnią się w zależności od programu, na którym jest ona emitowana, godziny jej emisji czy też bloku reklamowego. Reklama nadawana w najpopularniejszych stacjach telewizyjnych w godzinach wieczornych może kosztować około 90 tyś złotych.

Reklama w jednej ze stacji radiowych również wymaga niemałych nakładów finansowych ze strony przedsiębiorców. Tutaj szczególne znaczenie ma to czy jest to rozgłośnia lokalna czy ogólnokrajowa. Na przykład w najpopularniejszych rozgłośniach w godzinach szczytu (7-10 oraz 15-18) w dni powszednie koszt takiej reklamy wynosi około 40 tyś. zł.

PREZENTY I UPOMINKI FIRMOWE DLA KLIENTÓW

Ten sposób promowania należy odróżnić od reprezentowania firmy, której wydatki już w koszty firmowe wliczyć nie można. O ile reklama wiązać ma się z rozpowszechnianiem informacji o danym produkcie, usłudze czy też firmie w celu zdobycia zainteresowania potencjalnych klientów, to celem reprezentacji jest wywołanie dobrego wrażenia czy też utrwalenie pożądanego wizerunku firmy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350) do KUP nie zaliczymy „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”. Tak więc przedsiębiorca nie może wręczyć klientowi upominku, który nie jest produktem czy też usługą jaką on sam dostarcza.

Warto również zwrócić uwagę na to jakiej wartości jest prezent. Zgodnie z przyjętymi standardami przedsiębiorca będzie mógł odliczyć naliczony podatek VAT, jeśli prezent jednorazowo kosztował nie więcej niż 10 zł., a w skali roku nie więcej niż 100 zł. dla jednej osoby.

Jeżeli masz jakieś pytania bądź wątpliwości odnośnie kosztów uzyskania przychodu z promocji oraz marketingu, skontaktuj się z nami!

Biuro Rachunkowe Jestem Twoją Księgową Sp. z o.o. oferuje kompleksową pomoc w wypełnieniu wszelkich formalności związanych z założeniem działalności gospodarczej, jak również przeprowadzenie pełnej analizy podatkowej i świadczeń socjalnych na życzenie klienta. Świadczymy usługi księgowe dla firm i spółek na terenie całego kraju, między innymi w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Kielce, Wrocław, Poznań, Gdańsk. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do KONTAKTU. A jeśli uważasz, że warto się podzielić tymi informacjami z innymi, zachęcamy i z góry dziękujemy za polecanie.

Dodano: 2020-12-17

Close Menu