Reklama stanowi dźwignię handlu, o czym doskonale wiedzą rynkowi liderzy. W prowadzonej działalności każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z wagi, jaką posiada jego marka i jej rozpoznawalność. Reklama, a dokładniej rzecz ujmując marketing i promocja, wiąże się z ponoszeniem pewnych kosztów, które również mogą zostać zaliczone do kosztów firmowych.
Trudno dziś wyobrazić sobie biznes, które nie ponosiłby żadnych wydatków marketingowych. Do najbardziej podstawowego zaliczyć można zaprojektowanie logotypu i druk wizytówek. A także
- Wykupienie serwera i domeny internetowej,
- Stworzenie strony internetowej, jej płatna promocja i pozycjonowanie,
- Reklama zewnętrzna, prasowa, radiowa i telewizyjna, a także internetowa
- Prezenty i upominki firmowe dla klientów.
Dlatego też omawiamy poszczególne przykłady takich wydatków, wyjaśniając, kiedy przeznaczoną nań kwotę zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodu.
Wizytówki i logotyp
Choć wizytówki i logotyp posiadają charakter bardziej informacyjny, to coraz częściej służą również reklamie. Pewnie nieraz logotyp marki zapadł nam w pamięć, przez co chętniej (lub też nie) wybieraliśmy dane produkty, albo podczas wakacji będąc w recepcji hotelowej zabraliśmy ze sobą np. wizytówkę lokalnego taksówkarza. Przedsiębiorcy coraz więcej korzystają z usług np. firm graficznych, drukarni lub agencji marketingowych, aby wizytówka – poza pełnieniem funkcji informacyjnej – budziła zainteresowanie i pozytywne skojarzenia. Taki wydatek będzie mógł zostać wliczony w koszty firmowe w całości, jednak należy pamiętać o ich odpowiednim udokumentowaniu.
Strona internetowa, pozycjonowanie i płatna promocja
Obecność w Internecie stanowi dziś istotny aspekt funkcjonowania niemal wszystkich branż. A więc równie istotna jest kwestia przyciągania uwagi użytkowników – poprzez reklamę, jak i budowę ruchu organicznego, generowanego przez wyszukiwarki internetowe. W większości przypadków na określonym etapie oznacza to współprace z wyspecjalizowanym podmiotem lub freelancerami – wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Podobnie rzecz się ma z
- Optymalizacją techniczną strony, copywritingiem SEO i budową zaplecza linkowego,
- Prowadzenie mediów społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Youtube) i publikowaniem w nich reklam,
- Reklamą na zewnętrznych stronach internetowych, w wyszukiwarkach (SEM) i zlecanym emailingiem.
Jeśli przedsiębiorca wykaże, że taki wydatek poniósł w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia źródła przychodu, to po odpowiednim udokumentowaniu może zaliczyć go w swoje koszty firmowe.
Reklama zewnętrzna, radiowa i telewizyjna
Reklama zewnętrzna to bardzo szeroka kategoria, obejmuje każdy sposób prezentacji materiału reklamowego w przestrzeni miejskiej. Wykorzystuje różne środki techniczne i nośniki – od tablic stanowiących element wiat przystankowych, przez bilbordy, aż po cyfrowe wyświetlacze i budynki. Taki rodzaj promocji oznacza zazwyczaj dla przedsiębiorcy ponoszenie znaczących kosztów.
Podobnie – mimo rozpiętości cen w zależności od stacji, czasu emisji i długości reklamy – kształtują się koszty reklamy telewizyjnej. Reklama nadawana w najpopularniejszych stacjach telewizyjnych w godzinach wieczornych może kosztować około 90 tyś złotych.
Reklama w jednej ze stacji radiowych również wymaga niemałych nakładów finansowych ze strony przedsiębiorców. Tutaj szczególne znaczenie ma to, czy jest to rozgłośnia lokalna czy ogólnokrajowa. Na przykład w najpopularniejszych rozgłośniach w godzinach szczytu (7-10 oraz 15-18) w dni powszednie koszt takiej reklamy wynosi około 40 tyś. zł.
Wydatki związane z przygotowaniem treści reklamowych, jak i z ich emisją, przy właściwym udokumentowaniu zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodu.
Prezenty i upominki dla klientów
Ten sposób promowania należy odróżnić od reprezentacji firmy, której już w koszty firmowe wliczyć nie można. O ile reklama wiązać ma się z rozpowszechnianiem informacji o danym produkcie, usłudze czy też firmie w celu zdobycia zainteresowania potencjalnych klientów, to celem reprezentacji jest wywołanie dobrego wrażenia czy też utrwalenie pożądanego wizerunku firmy. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350) do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”.
Tak więc przedsiębiorca nie może wręczyć klientowi upominku, który nie jest produktem czy też usługą, jaką on sam dostarcza. Warto również zwrócić uwagę na to, jakiej wartości jest prezent. Zgodnie z przyjętymi standardami przedsiębiorca będzie mógł odliczyć naliczony podatek VAT, jeśli prezent jednorazowo kosztował nie więcej niż 10 zł, a w skali roku nie więcej niż 100 zł dla jednej osoby.