Czym są świadczenia pozapłacowe dla pracowników? Jakie rodzaje benefitów są najczęściej oferowane przez pracodawców? Czy benefity dla pracowników mogą stanowić koszty uzyskania przychodów? Odpowiadamy!
Zadowolenie pracowników i motywacja do wykonywanej pracy to kwestie silnie wpływające na realizację celów biznesowych. Doceniony zespół zdecydowanie lepiej radzi sobie z przeciwnościami i jest bardziej lojalny wobec zakładu pracy. Doskonałym środkiem są w tym zakresie świadczenia pozapłacowe. To inwestycja w przyszłość i rozwój przedsiębiorstwa.
Świadczenia pozapłacowe są częścią płacy pracownika, które są dodatkiem do podstawowego wynagrodzenia za pracę. Mają one na celu poprawę jakości życia pracowników. Do najpopularniejszych benefitów należą: prywatna opieka medyczna, karty sportowe oraz ubezpieczenie grupowe.
Czym są benefity pracownicze?
Benefity stanowią dodatkowe pozapłacowe świadczenia pracownicze. Zazwyczaj są w całości finansowane przez pracodawcę, ale niektóre z nich są również współfinansowane przez pracowników. Dodają one motywacji do wykonywanej pracy oraz budują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Właściwe planowanie i wdrażanie benefitów pozwalają firmie na zwiększenie swojej atrakcyjności jako pracodawcy oraz optymalizację kosztów kadrowych.
Oferowane świadczenia budują trwałą relację między pracodawcą a zespołem. Dzięki temu pracownicy są bardziej produktywni i wykazują większą lojalność wobec zakładu pracy. Dodatkowo szeroka gama oferowanych benefitów zachęca kandydatów do podjęcia pracy, co ułatwia rekrutację. Do najpopularniejszych rodzajów świadczeń pozapłacowych należą:
- prywatna opieka medyczna,
- ubezpieczenia na życie,
- karty sportowe,
- dofinansowanie posiłków,
- dofinansowanie szkoleń,
- sprzęt służbowy używany do celów prywatnych.
Do tego elementem kształtującym pozytywne nastawienie jest często możliwość pracy zdalnej. Elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej sprzyjają lepszemu balansowi między życiem zawodowym a prywatnym. Z kolei dofinansowanie szkoleń i kursów językowych ułatwia rozwój zawodowy pracowników.
Benefity pracownicze a ZUS i podatek dochodowy
Benefity dla pracowników można podzielić na trzy kategorie, tj.:
- świadczenia odpłatne, czyli finansowane jedynie przez pracowników;
- świadczenia nieodpłatne, czyli finansowane jedynie przez pracodawców;
- świadczenia częściowo odpłatne, finansowane przez obie strony stosunku pracy.
Zgodnie z przepisami większość świadczeń pozapłacowych finansowanych przynajmniej w części przez pracodawcę stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Niektóre z nich są natomiast zwolnione z obowiązku oskładkowania. Przykładem są świadczenia finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Są one również zwolnione z opodatkowania do kwoty 1000 PLN. Co ciekawe, abonamenty medyczne czy karty sportowe – o ile są w jakiejś części finansowane przez pracownika – są całkowicie wyłączone z podstawy wymiaru składek społecznych.
Benefity pracownicze a koszty uzyskania przychodów
Ogólną zasadą wskazuje, że pracownicze świadczenia pozapłacowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże muszą one służyć osiąganiu przychodów i zabezpieczeniu ich źródeł. Na przykład finansowanie pracownikom abonamentów medycznych prowadzi do zmniejszenia absencji chorobowej, co skutkuje zwiększeniem produktywności. Natomiast karty sportowe sprzyjają poprawie koncentracji pracowników oraz zwiększają ich motywację do pracy. Dodatkowo wydatki na benefity pracownicze powinny być odpowiednio udokumentowane, np. fakturami czy innymi dokumentami księgowymi.
Co ciekawe, wydatki na integrację pracowników również stanowią koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie udział w wyjeździe nie stanowi dla pracownika przychodu ze stosunku pracy. Wydatki te mają one na celu zacieśnianie więzi, co wpływa na zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy. Należy jednak podkreślić, że wydatki na integrację poniesione na rzecz osób współpracujących na podstawie umowy B2B są uznawane za koszty reprezentacji i są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Benefity pracownicze to dodatkowe korzyści, które oferują przedsiębiorstwa, aby praca u nich była bardziej atrakcyjna i dawała większą satysfakcję. Mogą to być np. prywatna opieka medyczna, karty na siłownię, ubezpieczenia czy elastyczne godziny pracy. Dobrze dobrane benefity pomagają firmie przyciągnąć i utrzymać pracowników, poprawiają ich motywację i zmniejszają rotację. Część z tych świadczeń można odliczyć zaliczyć do kosztów, jeśli spełniają określone warunki. Najważniejsze, by benefity były dopasowane do potrzeb zespołu i strategii firmy, wtedy realizują wytyczane cele biznesowe.