CO NOWEGO W ŚWIECIE KSIĘGOWYCH?

Aktualności oraz praktyczne porady z prawa podatkowego i świadczeń społecznych

Praktyczny Poradnik:

Koszty uzyskania przychodu

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółkę akcyjną mogą obniżać podatek dochodowy poprzez zwiększenie kosztów firmowych.
Koszty firmowe to inaczej wydatki, które mają na celu pozyskanie przychodu z działalności gospodarczej lub wydatki służące zabezpieczeniu źródła uzyskania przychodu. Warto również wspomnieć, że wydatki, które stanowią koszty uzyskania przychodu dają możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.
Więcej informacji na temat kosztów firmowych znajdziesz w poniższym artykule.

Udokumentowanie kosztów firmowych

Chcąc zaliczyć wydatek do kosztów firmowych konieczne jest uzyskanie od sprzedającego dokumentu np.:

– faktury VAT;

– faktury bez VAT;

– biletów transportowych na trasy powyżej 50 km;

– rachunków;

– umów i rachunków do umów;

– dowodów poniesionych opłat pocztowych;

– dowodów zapłaty za przejazdy autostradą;

– dowodów wewnętrznie sporządzanych samodzielnie bądź przez biuro rachunkowe.

Koszty firmowe związane z utrzymaniem biura

Każdy przedsiębiorca posiadający własne biuro ponosi wydatki związane z jego prowadzaniem, które może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Do tej kategorii wydatków firmowych możemy zaliczyć: opłaty za czynsz i media, wydatki związane z zakupem mebli biurowych, dekoracji i akcesoriów, abonamentu za telefon i Internet, środków czystości, elektroniki oraz kosztów związanych z remontem biura.

Czynsz i media

Osoby, które mają zgłoszoną w CEIDG siedzibę swojej firmy w mieszkaniu lub w domu, do kosztów uzyskania przychodu mogą zaliczyć opłaty za mieszkanie. Przedsiębiorcy korzystający z takiego rozwiązania powinni pamiętać jednak, że wliczając opłaty za czynsz i media do kosztów firmowych, mogą płacić wyższy podatek od nieruchomości. W przypadku, gdy osoba nie jest właścicielem mieszkania tylko go wynajmuje, potwierdzeniem kosztów uzyskania przychodu jest umowa najmu, która wskazuje, że dany przedsiębiorca opłaca koszty mieszkaniowe wraz z wystawionym przez wynajmującego rachunkiem lub potwierdzeniem zapłaty przez najemcę.

Meble do biura

Meble biurowe możemy także zaliczyć na poczet kosztów uzyskania przychodu. Zaliczymy do nich np. biurko, krzesło, kanapę itp. Przy wliczaniu mebli do kosztów firmowych należy pamiętać, aby ich wartość nie była za wysoka, ponieważ grozi to uznaniem ich za meble reprezentacyjne.

Dekoracja i akcesoria do biura

Koszty związane z dekoracją wnętrza biura (np. doniczki, plakaty, obrazy) mogą wchodzić w skład wydatków, które uwzględnia się w kosztach firmowych. Akcesoria biurowe (np. długopisy, papier, kalendarz, ołówki) również można zaliczyć do wydatków firmowych. Warto wiedzieć, że do obu rodzajów tych wydatków nie można zaliczać kosztów reprezentacyjnych, typu drogie rzeźby, obrazy czy pióra.

Abonament za telefon i Internet

Telefon i Internet można zaliczyć do kosztów firmowych. Problematyczna sytuacja występuje, kiedy posiadamy jeden telefon, który wykorzystywany jest w celach prywatnych i firmowych. Wątpliwości budzi także fakt, gdy przedsiębiorca rozlicza 100% rachunku za Internet, który został założony w miejscu, gdzie osoba zarazem mieszka jak i prowadzi działalność gospodarczą.

Środki czystości

Środki, które służą utrzymaniu czystości w biurze uwzględniamy jako koszty firmowe. Narzędzia i urządzenia do sprzątania są podobnie traktowane. Warto zaznaczyć, że usługi firm sprzątających mogą być również zakwalifikowane jako wydatek firmowy.

Remont biura

Remont biura jest kolejnym przykładem wydatków związanych z prowadzeniem firmy.
Jeśli siedziba biura mieści się w mieszkaniu, to do kosztów uzyskania przychodu można wliczyć tylko te koszty które dotyczą remontowanego pomieszczenia. Uzasadniona jest także wymiana okien i drzwi w biurze.

Elektronika i akcesoria

Do kosztów firmowych można zaliczyć elektronikę i akcesoria. Komputery, tablety, myszki klawiatury, oprogramowanie do komputera i inne akcesoria elektroniczne są zasadnym wydatkiem, jeśli są związane z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto do takich kosztów można zaliczyć urządzenia biurowe (drukarka, skaner, aparat fotograficzny, telefon komórkowy, sprzęt audio), a także naprawę i serwis urządzeń elektronicznych.

Jeżeli masz jakieś pytania czy wątpliwości odnośnie kosztów uzyskania przychodu, skontaktuj się z nami!

Biuro Rachunkowe Jestem Twoją Księgową Sp. z o.o. oferuje kompleksową pomoc w wypełnieniu wszelkich formalności związanych z założeniem działalności gospodarczej, jak również przeprowadzenie pełnej analizy podatkowej i świadczeń socjalnych na życzenie klienta. Świadczymy usługi księgowe dla firm i spółek na terenie całego kraju, między innymi w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Kielce, Wrocław, Poznań, Gdańsk. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do KONTAKTU. A jeśli uważasz, że warto się podzielić tymi informacjami z innymi, zachęcamy i z góry dziękujemy za polecanie.

W następnym Praktycznym poradniku Jestem Twoją księgową! przeanalizujemy koszty firmowe związane z edukacją.

Dodano: 2020-11-26

Close Menu